Als stel bidden en Bijbellezen

Ds. A. Goedvree / Geen reacties

Vraag

In de vragen en antwoorden van deze rubriek gaat het er regelmatig over dat het belangrijk is om samen in de verkeringstijd en straks als getrouwd stel te bidden en in de Bijbel te lezen. Dat vinden wij ook: wij lezen samen in de Bijbel aan de hand van een dagboek en praten er ook over en willen dat ook voorzetten als we straks getrouwd zijn. Alleen het hardop bidden en dan een vrij gebed vinden we allebei zo moeilijk. Het persoonlijk gebed is al zo moeilijk. Ik  neem het mezelf iedere keer voor om het te doen, maar als het dan zo ver is dan gaat het niet. We bidden wel om beurten het “Onze Vader”, maar ik ben bang dat het een gewoonte wordt, hoewel dat ik denk dat dit met een vrij gebed ook kan gebeuren. Weet u misschien hoe wij hiermee om kunnen gaan?

Antwoord

Beste vragenstellers,

Laat ik eerst zeggen dat het bijzonder goed is dat je het verlangen hebt om samen te bidden. Juist ook in je verkeringstijd -als je elkaar beter leert kennen- is het zo goed om een geestelijke eenheid te worden. Betere weg dan samen Bijbel lezen en samen bidden is er niet!

Dat je het moeilijk vindt is niet vreemd. Velen lopen hier tegen aan. Laat het je niet ontmoedigen. Ik wil jullie graag een paar praktische adviezen geven.

1. Ga eerst alvast in je persoonlijk gebedsleven hardop bidden. Vaak bidden we met onze gedachten, en gedachten zijn vaak meer “flarden gevoelens” dan duidelijke woorden. Als je bidt -voor jezelf- bidt hardop, of fluisterend, maar zorg er in elk geval voor dat je je eigen stem hoort. Dat behoedt je voor het “wegdwalen van je gedachten” en het leert je om werkelijk onder woorden te brengen wat je zeggen wilt tot God. Als je dat in je persoonlijk gebedsleven doet, dan ligt daar niet gelijk de spanning op van “doe ik het wel goed.” Dat is mijn eerste advies.

2. Als je samen Gods woord hebt gelezen en daar samen over gesproken hebt, en je wilt samen gaan bidden -wat best ‘spannend’ is- probeer dan maar gewoon en eenvoudig te beginnen. Beter kort, oprecht en krachtig, dan uitgebreid en vastgelopen. Breng iets van wat je gelezen hebt bij de Heere terug. “Heere, wij hebben gelezen in uw woord dat...”. Probeer dan onder woorden te krijgen wat het je zegt. “Heere, dat is zo fijn dat we mogen weten...”, of “Heere, dat vinden we best moeilijk want...”. Probeer zo de lijn tussen Gods Woord en jullie leven biddend tot God te brengen.

3. Bid in de “wij-vorm”. Zo vaak dat in gezamenlijk gebed de “ik-vorm” wordt gebeden, maar dat maakt de medebidders tot luisteraars. Bid samen, in de “wij-vorm.”

4. Schaam je maar niet voor elkaar als het niet “lekker loopt.” Natuurlijk is het wennen. Iedereen die hardop bidt met elkaar moet dat leren. Ook dominees zijn eens begonnen met hakkelen en stoten. Dat is niet vreemd. Geef elkaar de ruimte daarvoor. Wissel het daarom ook af, dan de één, dan de ander. Jongen en meisje samen, bid allebei tot de Heere. Dat geeft een gezamenlijke band.

5. Weet dat de Heere deze weg voor jullie wil zegenen. Als je op weg bent naar het huwelijk is de band van de liefde en de band van het geloof het meest wezenlijk. Als je niet samen bidt, mis je veel zegen. Je kunt dan alles delen, maar het eeuwige blijft dan uit. Daarom, ga vooral door om samen te bidden.

Veel zegen en wijsheid toegewenst.

Ds. A. Goedvree, Wezep

Lees meer artikelen over:

bidden