Bidden samen met mijn verloofde

Ds. D. Breure / Geen reacties

Vraag

Heeft u tips om samen met mijn verloofde ‘s avonds de dag te eindigen met gebed?

Antwoord

Goede zaak dat je hierover serieus nadenkt. Dan denk ik inderdaad aan hardop bidden. Het is goed en nodig om daar ruim voor de trouwdag mee te beginnen. Je leert elkaar dan het diepste kennen en oefent je in vrijmoedigheid om hardop te bidden.

Bidden is o.a. oprecht zijn voor de HEERE, je hart uitstorten. Als de ander mee mag luisteren
weet die ook wat er in je hart is. Dan denk ik dus aan een 'vrij' gebed, waarin met eigen woorden je hart uitstort. Daarmee stel je je naar de ander heel kwetsbaar op, maar dat is juist het unieke van verloofd zijn/getrouwd zijn. Vooraf een stukje uit de Bijbel te lezen is aan te bevelen. En samen nadenken over de vraag: welke punten van gebed of dank reikt dit stukje ons aan?

Verder kun je samen bespreken wat je van de afgelopen tijd wilt noemen, of wat je bezighoudt aan gevoelens. Als er dingen zijn die je van de ander niet fijn vond, zeg die tevoren, het gebed is geen plaats om via God de ander te vermanen. Als er meningsverschil is kom je niet altijd zover dat je het weer eens bent voor je bidt. Maar zorg wel dat het zo is dat je oprecht het voor de HEERE neer kunt leggen hoe je er beiden over denkt en wat het geschilpunt is, eerlijk zeggend dat je er nu niet uitkomt, Hem vragend om uitkomst te geven. Laat het dan ook vertrouwend bij Hem!

Zoek een plaats die aan de ene kant stil is, aan de andere kant niet uitnodigt om lichamelijk te ver te gaan. Het samen bidden is een tere, mooie bloem. Koester hem en verzorg hem, want zonder verzorging verlept en verstart hij.

Ds. D. Breure

Tags in dit artikel:

bidden