Schaamhaar weggeschoren

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jongeman. Tijdens en na het douchen (na het sporten) blijkt dat een groot deel van de jongens hun schaamhaar grotendeels of helemaal weggeschoren hebben. Ik vraag me af of dit bij jongens gebruikelijk is en of dit schadelijk kan zijn.

Antwoord

Scheren van het schaamgebied betrof eerst alleen de haren welke onder de bikinilijn uitkwamen bij vrouwen. Nu is het mode om al het schaamhaar eraf te scheren. Soms zie je nog wel eens een verticaal lijntje of een heel klein driehoekje haar. Maar ik zie evenzoveel vrouwen die het niet scheren of alleen de “bikinilijn” bijhouden. En dat laatste soms alleen in de zomer.

Het scheren is nu ook in de mode bij mannen. De hele trendy man scheert overigens alles: alle lichaamshaar met uitzondering van het hoofdhaar wordt geschoren. In mode bladen voor mannen zie ook alleen maar gladde mannen: borsthaar is uit. Natuurlijk zijn er ook (jonge) mannen niet meedoen aan dergelijke hypes.

Het is wel zo dat ik de indruk heb dat het scheren van het schaamhaar en de “total body shave” meer voorkomt in de jonge leeftijdsgroepen (tot 40/45 jaar). Ook heb ik de indruk dat dit meer voorkomt bij trend gevoelige mannen die enige ijdelheid bezitten en in de “body culture” zitten.

Sommigen suggereren dat het scheren van het schaamgebied hoort bij de veranderde seksualiteit (lees: meer orale seks). Daar heb ik mijn twijfels bij: orale seks is al ouder dan het scheren van het schaamgebied.

Als huisarts zie ik wel eens problemen als gevolg van het scheren: zweetklierontsteking. Dit komt dan voor in de oksels, liezen en soms op de schaamheuvel. Het ziet eruit als een puist(je).

In het kort: het is de mode!

José de Jongh

Tags in dit artikel:

beharingscheren