Waar of niet waar?

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke / 6 reacties

Vraag

Er is een spel dat heet “Waar of niet waar?” Hierbij vertel je een verhaal en moet de ander raden of het waar is of niet. Dit betekent dat je dus soms liegt. Aan het einde van het spel biecht je dit natuurlijk wel op. Wat te denken van dit soort spellen, want in de Bijbel staat dat liegen niet mag.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Als je dit spel als zonde voelt moet je dat zeker niet doen. Dit spel is niet bedoeld als liegen, maar je moet raden of het vertelde waar is of niet waar. Als je aan dit spel mee doet, vertel dan een verhaal dat waar is. Je hoeft toch niet te liegen? Maar als het je in gewetensnood brengt, niet doen.

Hartelijke groet,
Nellie van Dooijeweert

Lees meer artikelen over:

liegenspelletjes
6 reacties
katherina
Er zit natuurlijk een verschil tussen je fantasie gebruiken en liegen. In dit spelletje zou je kunnen vertellen dat je eens een avond uit eten ging in een restaurant en dat je terugkwam en dat je vergeten was waar je auto geparkeerd stond, de hele gracht bent afgelopen en uiteindelijk je fiets zag staan tegen de gevel van het restaurant. De vraag is dan of het waar is. Het gaat niet over de grote levensvragen. Het gaat over het vertellen van een leuk verhaal en hoe goed je dat kunt.
mortlach
Wat een bijzonder 'bezwaar'. Overtuigend een sterk verhaal vertellen is toch wel wat anders dan liegen (bijv. tegen je echtgenoot, tegen de politie, tegen je baas, etc.)
Ellenoor
In veel spellen moet je een beetje hebberig zijn,
niet te veel medelijden hebben met je tegenstander en proberen de ander dwars te zitten, of de pas af te snijden. In het echte leven is dat gedrag ook niet echt christelijk, maar binnen de context van een spel zou ik daar geen moeite mee hebben. Je weet van elkaar dat je een spel speelt met bepaalde regels en dat je je daaraan houdt. Vals spelen is daarom van een andere orde. En je kunt ook zo fanatiek worden dat je je ‘tegenstander’ daadwerkelijk geen winst gunt. Dan heeft het spelletje z’n onschuld verloren.
arendsoog
Vals spelen tijdens dit spel zou liegen zijn toch? ;)
mortlach
Of gewoon spelen en altijd de waarheid spreken...

"Ik heb wel eens..."

- Waarheid, want jij zegt altijd alleen de waarheid.

"Hè, nou, dat klopt. De volgende is weer aan de beurt!"

Er zijn tegenwoordig trouwens ook veel bordspellen waarbij je moet samenwerken, de spelers tegen het bord. Je kunt als individu niet winnen of verliezen, alleen als groep. Dat geeft direct een heel andere sfeer.
Sammie2016
Zie hier onder wat de Productbeschrijving zegt over het spel: .....
Sterke verhalen:
Waar of niet waar is een bordspel voor 5 spelers, waarin je elkaar bij de neus neemt. Vertel elkaar sterke verhalen en laat de anderen oordelen of het verhaal waar is of dat je het ter plekke verzint. Hoe meer spelers je bij de neus neemt, hoe langer je eigen neus wordt. Degene die als eerste een lange neus heeft, wint het spel.

Lijkt zo onschuldig maar is het dat ook?
Iemand bij de neus nemen, opzettelijk sterke/onware verhalen vertellen, fantasie of leugen?
christelijk is het niet lijkt mij.

De Bijbel zegt dat christenen juist goede, opbouwende dingen moeten nastreven zoals ......
Fil 4:8-9 Tot slot, broeders, blijf aandacht besteden aan alles wat waar is, alles wat echt waarde heeft, alles wat rechtvaardig is, alles wat eerbaar is, alles wat lieflijk is, alles wat prijzenswaardig is, alles wat deugdzaam is en alles wat lof verdient. 9 .. en de God van vrede zal met jullie zijn.