Waarom vindt iemand het zo eng om fouten te maken? Fouten maken is toch menselij...

D. van Genderen / Geen reacties

Vraag

Waarom vindt iemand het zo eng om fouten te maken? Fouten maken is toch menselijk? Zitten fouten dan zo vaak aan beoordeling en afwijzing vast of zo? Wat zijn redenen dat iemand zo angstig wordt/is geworden om fouten te maken?

Antwoord

Het kan een zeer groot probleem zijn wanneer je vindt dat je nooit fouten mag maken. Het kan je verlammen en grote angsten bezorgen, zoals je schrijft. De oorzaken hiervoor kunnen in het verleden liggen. Misschien wel doordat een van de ouders elke fout die je maakte, zwaar bestrafte, en slechts liefde betoonde wanneer foutloos werd geleefd en je met perfecte cijfers thuis kwam van school. Wanneer je iets fout had gedaan, voelde je je afgewezen. Het kan ook ontstaan zijn op school, waar alles draaide om goede prestaties. Wanneer je fouten maakte, deugde je niet. Misschien zijn er ook wel dingen gebeurd waar niemand van weet, waardoor je hele normen- en waardensysteem kapot is gemaakt. Dat je leefde in een situatie waarin je voor het minste of geringste zwaar mishandeld kon worden.

Het is lastig om hier concreter op in te gaan. Zoveel beter zou het zijn om hierover in gesprek te gaan, met iemand die wil en kan helpen en wellicht waardevolle adviezen kan geven. De situatie kan zo ernstig zijn dat professionele hulp nodig is. Het kan ook zijn dat er om een andere reden professionele hulp nodig is. Misschien is er wel sprake van een angststoornis, waarvoor bijvoorbeeld hulp gezocht kan worden bij een instelling als Eleos.

Maar misschien is het helemaal niet zo erg. Het kan ook zo zijn dat de problemen groter gemaakt worden dan ze in werkelijkheid zijn. En vergeet niet dat je van fouten kunt leren. Mits je mensen om je heen hebt, die het accepteren dat je niet voor 100 procent perfect bent. Misschien ben je super perfectionistisch en eis je van jezelf dat je nooit een fout mag maken. Dat is niet reëel.

Probeer in ieder geval voor ogen te houden dat je met al je fouten en tekorten bij de Heere mag komen. Ik weet niet of de persoon over wie dit gaat, de Heere Jezus kent. Wanneer je Hem kent, kan dat helpen om te weten dat Hij je ziet en je kent. Hij weet dat je in dit  leven nooit zonder fouten en zonden zult zijn. Je mag je zonden belijden en Zijn vergeving ontvangen. En Hem ook bidden om hulp, kracht en nabijheid. Hij is machtig om verandering te geven in moeilijke situaties. We mogen veel van Hem verwachten.

Dirk van Genderen

Tags in dit artikel:

psychologie