Ds. M. Goudriaan wil niet vervallen in kerkstrijd

Ds. M. Goudriaan / Geen reacties

Vraag

Ik heb nog een vraag voor ds. Goudriaan. Een vraag die me nogal bezig houdt. Geachte ds. Goudriaan: in uw vorige antwoord op Refoweb  zei u dat u er niet mee eens was en u er bang voor was dat er weer een zoveelste gereformeerde kerk bij kwam (HHK). Dat vindt u erger dan op een PKN-grond staan waarvan de bodem niet deugt. Is dat niet eenzijdig? Ik heb het boekje van ds. W. van Vlastuin  “Moeten we toch mee?” gelezen. Daar staan de twee kanten belicht en over die tweede kant hoor ik u niet. Hoe kijkt u tegen de uitleg van dit boekje aan? U bent bang voor een weg naast de kerk (zoals PKN’ers HHK’ers bestempelen). Maar wat vindt u dan van een weg in een kerk die geen reformatorische kerk meer is? Ja die in veel dingen bewust tegen Gods Woord in gaat? Waar leugen en waarheid samen wettig leven? U hebt toch in de NHK uw jawoord gegeven op Gods onfeilbaar Woord en de belijdenisgeschriften die op dat Woord gegrond zijn, en te weren alles wat daar tegenin gaat. Als men naar een andere kerk gaat met andere belijdenissen die de onze op wezenlijk punten tegenspreken, verbreekt men toch de eed die we eens voor Gods aangezicht hebben uitgesproken? Als men lid wordt van de PKN staat men toch op grond van de gehele kerk en DAARNAAST mag men zich pas verbonden voelen met de gereformeerde -of de Lutherse-  traditie?

Antwoord

In overleg met ds. Goudriaan heeft de redactie besloten deze discussie niet opnieuw te gaan voeren. Zowel HHK- en PKN-predikanten zijn hierover uitgebreid aan het woord geweest. Zie daarvoor ons archief. Hieronder de toelichting van ds. Goudriaan:

“Ik wil bepaald niet vervallen in een kerkstrijd, die volstrekt heilloos is. We hebben daar vandaag temidden van alle nood geen behoefte aan. Zoeken van eenheid lijkt me urgenter. Bij de vorige vraag werd meer een persoonlijke verantwoording gevraagd. Die mag je in principe niet weigeren. Ik vind deze vraag van wat andere orde.”

Ds. M. Goudriaan