Man ook zwakbegaafd en autistisch

C. M. Chr. Rots - de Weger / 4 reacties

Vraag

Graag wil ik uw advies vragen over het volgende: Ik ben veertien jaar getrouwd, moeder van twee kinderen, van wie de jongste zwakbegaafd en autistisch blijkt te zijn. Mijn man en ik hebben moeizame jaren achter de rug in onze relatie. Communicatie verloopt heel moeizaam en mijn man heeft grote moeite met sociale contacten, veranderingen, verantwoordelijkheid nemen. Ik heb altijd gedacht dat dit kwam door zijn moeilijke jeugd en onzekerheid. Ik heb in de loop der jaren praktisch alle verantwoording op mij genomen omdat mijn man chronisch vermoeid en regelmatig depressief is en praktische zaken maar ook de opvoeding bijna niet aankan. Hij heeft veel angsten en sluit zich regelmatig op "in zichzelf". De kinderen lijden onder zijn gedrag en de spanningen in huis. Nu we sinds een aantal jaar weten dat de jongste zwakbegaafd en autistisch is, en hulpverleners met ons gezin meekijken, blijkt mijn man ook zwakbegaafd en autistisch. Ik heb zelf een hoge opleiding. Het valt me steeds zwaarder om met hem samen te leven en ben regelmatig wanhopig hoe het verder moet. Mijn vraag is, wil God echt dat ik, hoe dan ook, de rest van mijn leven bij mijn man blijf? Ik vind het erg zwaar.

Antwoord

Beste mevrouw,

Als ik uw verhaal lees, kan ik niet anders dan bevestigen dat u in uw huwelijk niet de gemakkelijkste weg krijgt te gaan. Of het Gods wil is dat u -hoe dan ook, zoals u zelf zegt- de rest van uw (huwelijks)leven zo door moet gaan is “een open deur.” Wat zou u willen? Dat lijkt me een betere vraag. Verandering, ongetwijfeld. Daar kunt u aan werken. Niet door uw echtgenoot te willen veranderen, maar door ánders te leren kijken naar de situatie.

U bent veertien jaar geleden een verbintenis voor het leven aangegaan met uw echtgenoot toen u met hem bent getrouwd. U hebt samen twee kinderen en daarmee veel verantwoordelijkheid gekregen. Een opgave? Ja zeker! Ik vlak de problemen niet uit, hoef ze ook niet af te zwakken, maar: hoe u met al uw zorgen en verantwoordelijkheden omgaat is te bespreken met de hulpverleners die reeds ingeschakeld zijn. Daarnaast is er misschien een mogelijkheid te creëren voor een vorm van mantelzorg voor uzelf door een vriendin in te schakelen met wie u leuke dingen onderneemt. Of een ‘maatje’ te vinden die bij u past, waardoor u ook aan eigen plezier, ontspanning en/of ontwikkeling toe kunt komen.

Ik kan niet beoordelen of u denkt aan een scheiding. Maar wees ervan overtuigd, dat dát heel veel andere zorgen en problemen met zich meebrengt. Naast een brok verdriet!

Ik wens u veel sterkte, Gode bevolen,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

handicaprelatieproblemen
4 reacties
altijdwat
lieve vraagstelster, ik voel een intens meeleven voor je toen ik je vraag las. Je bent (gelukkig) niet de enige die in deze situatie zit. Er zijn lotgenoten.. mogelijk kan dat steunend zijn. Bijv van Helpende Handen (gergem), maar ook van andere organisaties. Ook zijn er cursussen voor partners van... Maar wat betreft je vraag, ik ben zelf gescheiden.. (wel een andere situatie) maar wat mij geholpen heeft is het volgende: God vraagt wel zelfverloochening, maar geen zelfvernietiging.
Maar het is zoals Marijke Rots zegt, scheiden is ook een enorme verlieservaring en is ook niet dé oplossing, integendeel... Wel denk ik, dat als je nog maar kort weet dat je man zwakbegaafd en autisme heeft, je in een rouwproces terecht bent terechtgekomen. Neem de tijd voor dat rouwproces, zoek steun en (professionele) hulp om hier ook doorheen te komen en mogelijk voor jezelf sterker uit te komen. Hoe de weg ook zal gaan... Heel veel sterkte
AHHK76
Als er iets met één van de ouders is en de kinderen worden groter, dan wordt de situatie vaak ook moeilijker! Ik hoop dat jullie als gezin en echtpaar goede hulp en begeleiding hebben.... zodat je er niet helemaal alleen voor staat maar steun hebt van anderen!
Wanneer de problemen van jouw man de kinderen beschadigen dan kan er een moment komen, dat het beter is om uit elkaar te gaan! Sterkte en wijsheid toegwenst...
Cees1977
Het kan ook helpen om af en toe een paar dagen je man naar familie te sturen. Ik heb ook wel eens gehoord dat een gezin de vader een tijdje in een camper in de buurt lieten bivakkeren. Niet permanent, maar wel op frequente basis.
Het is goed om dit onderling goed af te spreken. Ik geloof niet dat van je gevraagd wordt om 24 uur op elkaars lip te zitten, soms moet je even wat lucht happen zodat je weer opgeladen wordt om je huwelijk en gezin te behouden
Daniel
De maatregelen van @Cees1977 vind ik wel erg drastisch, op die manier is de man volkomen ongelijkwaardig geworden in het huwelijk. Hij wordt dan van kastje naar de muur gestuurd onder het mom van: 'het geeft niet wat we hem aandoen als het huwelijk maar in stand blijft'. Nog even en hij wordt naar de long stay gestuurd, dan zijn we van het hele gezeur af.
@ vraagstelster......u eindigt met...Mijn vraag is, wil God echt dat ik, hoe dan ook, de rest van mijn leven bij mijn man blijf? Ik vind het erg zwaar.
Dat laatste geloof ik direct, wat God wil weet ik echt niet, ik ben niet groter dan God en wie wel hier?
Zou God willen dat iemand zijn echtgeno(te)ot als een klein kind moet behandelen en dan wel de som der delen als een volwaardig huwelijk zien.
Ik weet het niet, wel dat zoiets zwaar is en voor orthodoxe christenen bijna onoplosbaar.
Strekte gewenst.