Stukje gemeenschap

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend en ik (21 en 20 jr.) hebben ruim een jaar verkering. We zijn steeds lichamelijk en geestelijk steeds meer naar elkaar toe gegroeid. Inmiddels zijn we lichamelijk wel erg ver gegaan, maar ik ben nog wel maagd. Dat houdt in: het maagdenvlies is nog niet gebroken. We hebben dus nog niet helemaal gemeenschap gehad, maar wel een stukje.

We hebben wel afspraken gemaakt om niet meer zo ver te gaan, maar dat blijkt in de praktijk erg moeilijk. Dat komt ook omdat we beiden niet helemaal overtuigd zijn van het feit dat je geen gemeenschap mag hebben; als je maar met elkaar trouwt. Toch willen we hiermee stoppen, omdat we geloven dat dat toch beter is en elkaar alleen masturberen. Ons probleem is het volgende. Als we gaan trouwen, wat moeten we dan antwoorden op de vraag van de dominee "of we nog rein zijn"? En kunt u ons nog meer advies geven?

Antwoord

Je bent wel tot de alleruiterste grens gegaan. Op deze manier kan er heel goed zaad bij de man vrijkomen en kun je als meisje wel degelijk zwanger worden.

Je zegt dat je allebei niet helemaal overtuigd bent van het feit dat je geen gemeenschap mag hebben als je maar met elkaar trouwt. Het probleem is dat zolang je nog niet met elkaar getrouwd bent, je door God nog niet aan elkaar bent verbonden. Seksuele omgang hoort binnen het huwelijk thuis. Je belooft elkaar voor Gods aangezicht dat je elkaar trouw zult helpen en bijstaan en je krijgt vervolgens Zijn Zegen mee. Je hebt er echt Gods hulp bij nodig. Ik heb te vaak gezien dat jonge mensen die dachten met elkaar te zullen trouwen, gemeenschap hadden en de verkering ging vervolgens uit. Dat zit je in een hele moeilijke situatie die niet meer is terug te draaien. Dus wees daarom niet alleen zuinig op jezelf, maar ook op de ander.

Ik vraag me ook af of de predikant mag vragen of je samen "nog rein bent". Uiteraard moet de predikant tijdens het gesprek uitleggen wat de bedoeling van het huwelijk is en hij mag ook te kennen geven dat hij verwacht dat je
er naar zult willen leven, maar ik vind het te ver gaan om daar persoonlijke vragen aan het stel over te vragen. Als dat wel gebruikelijk is binnen jullie kerkverband, dan zou ik zeggen dat jullie het er heel moeilijk mee hebben gehad, dat het lang niet altijd gemakkelijk was, maar dat jullie nog niet echt gemeenschap hebben gehad.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk