Geen gevoelens voor mijn vrouw

Ds. J. Westerink / Geen reacties

Vraag

Wij zijn 25 jaar getrouwd en hebben kinderen gekregen. Ik tob al een hele tijd met de vraag of ik nog wel verliefd ben op m’n vrouw. Ik had het vroeger liever anders gehad. Ik was in de verkeringstijd ook niet echt gek op mijn toenmalige vriendin (nu dus mijn vrouw), maar ik bad wel tot God of Hij mij een vrouw wilde geven. Ik ben niet echt verliefd op haar geweest. Ook hebben we best wel vaak ruzie om de kleinste dingen, gewoon omdat ik me niet echt kan geven zoals ik zou willen en omdat ik eigenlijk niks om haar geef. Daarom hebben steeds ruzie.

Mijn vraag: heb ik nu een vorm van overspel gedaan omdat ik niet of nooit echte gevoelens voor haar heb gehad? Wat zegt God hierover?

Antwoord

Om te beginnen: in uw brief lees ik niets dat ik zou kunnen aanduiden met het woord ‘overspel’. Voorzover ik kan zien houden jullie je in ieder geval uiterlijk aan de regels van een Bijbels huwelijk. Over gedachten kan ik natuurlijk niet oordelen.

Wel vraag ik me af hoe jij tot de overtuiging bent gekomen dat deze vrouw je door de Heere gegeven is. Daar had je immers om gevraagd. Verder vind ik dat je verhaal erg egocentrisch is. Hoe je vrouw hierover denkt, lees ik niet. Ben je wel eens samen op de knieën gegaan om voor de Heere te belijden hoe jullie met elkaar om gaan en wat dat betekent voor jullie kinderen, die immers op deze manier niet van jullie kunnen leren wat het is om elkaar lief te hebben en te dienen. Kortom: hoe staat je vrouw hierin en wat betekent jullie omgang met elkaar voor jullie nageslacht waarmee je, naar ik aanneem, bij de doopvont hebt gestaan. Eigenlijk word ik heel verdrietig van je verhaal en vraag ik me af wat deze relatie betekent voor de ander en voor de kinderen. Moet je daarmee niet naar de Heere gaan en openlijk je zondige houding in dit alles aan Hem belijden?

Misschien vergis ik me. Laat me dat dan maar weten en geef wat meer opening van zaken. En in ieder geval: leef niet zo door maar zoek hulp, pastorale of deskundige hulp. En vooral buig samen je knieën voor de Heere. Hij is immers de God Die helpt in nood.

Met vriendelijke groeten,
Ds. J. Westerink

Lees meer artikelen over:

relatieproblemen