Een hart doneren

Ds. C. van de Worp / Geen reacties

Vraag

Is het ethisch verantwoord om een ander een (echt) hart te geven? En is een kunsthart te verdedigen?

Antwoord

Beste vraagsteller of vraagstelster,

Door de geweldige ontwikkeling op medisch terrein is het mogelijk geworden om ook harttransplantaties toe te passen. Daarbij wordt soms het hart van een donor gebruikt (dus zeg maar een echt hart) of soms een kunsthart. Hierbij gaat het mijns inziens om de vraag of transplantaties van organen bijbels gezien verantwoord zijn. Daar wordt verschillend over gedacht.

Maar er zijn toch verschillende argumenten voor aan te voeren om ook langs deze weg onze naaste lief te hebben als ons zelf. Natuurlijk moeten we wel zorgvuldig afwegen of met die transplantaties geen organen worden getransplanteerd die met de persoonlijkheid van iemand te maken hebben. Ik denk aan hersentransplantaties en ook het transplanteren van eierstokken en testikels. Bovendien zijn er natuurlijk bij de zorgvuldige afweging van het moment van transplanteren nog allerlei opmerkingen te maken, afhankelijk of organen gebruikt worden van een nog levend iemand (bijv. een nier), of dat organen gebruikt worden van iemand die net is overleden. Maar deze overwegingen vallen denk buiten het kader van de vraag. Zelf zie ik niet direct verschil tussen de transplantatie van een echt hart en een kunsthart. De bijbel spreekt wel over het hart als de uitgangen van het leven, maar dan beschouwt men het hart toch heel anders dan puur het orgaan dat ons bloedt rond pompt. Daar gaat het over in de medische wereld. Ik denk niet dat ons hart echt iets is wat specifiek persoonlijke eigenschappen heeft en daarmee ook onze persoonlijkheid aantast.

Ik hoop dat dit een antwoord is op jouw vraag.

Met hartelijke groet, ds. C. van de Worp, Ede

Lees meer artikelen over:

donatie en transplantatie