Zijn er ook leeruitspraken in de HHK? Of komen die nog? Ik bedoel een eenduidige...

Ds. W. van Vlastuin / Geen reacties

Vraag

Zijn er ook leeruitspraken in de HHK? Of komen die nog? Ik bedoel een eenduidige theologie zoals visie op verbond en prediking.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Dag X,

Het antwoord kan heel eenvoudig zijn. In de HHK zijn geen leeruitspraken over het verbond en de verhouding verbond-prediking. Deze zullen ook niet komen. Staande in de grote traditie van de kerk van alle tijden, zoals deze vorm heeft gekregen in de tijd van de Reformatie, willen we hiermee verbonden zijn en blijven. We hebben de belijdenis lief als een vertolking van de grondtonen van Gods Woord. Deze belijdenis geeft een afgrenzing naar andere interpretaties van Gods Woord.

Tegelijk geeft de belijdenis ook ruimte. Niet over alles zijn uitspraken gedaan, zodat het mogelijk is dat er nuanceverschillen zijn in theologie en prediking. Die zijn er altijd geweest en die zullen er altijd blijven. Olevianus had een andere benadering van het verbond dan bijvoorbeeld Calvijn. Toch konden zij elkaar goed verdragen. Zo behoort het te zijn. Wij kennen ten dele en wij profeteren ten dele. God is groter dan wij het ooit bevatten of verwoorden kunnen. Zo worden we door de verscheidenheid herinnerd aan de voorlopigheid van het geestelijke kennen hier op aarde.

Ik hoop dat dit een antwoord is. Alle zegen,
Dr. W. van Vlastuin

Ds. W. van Vlastuin

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Wezep