Uitverkiezing

Redactie Refoweb / 56 reacties

Vraag

Wat moet een christen met de uitverkiezing aan? Moeten wij dat wel willen begrijpen? In de Bijbel staat dat als je gelooft, zalig wordt. Maar er is ook nog iets van een uitverkiezing. Een mens weet niet of hij/zij uitverkoren is. Ik ben er dan ook van overtuigd dat dat geen reden mag zijn om niet tot Christus te komen. Maar wat moet een christen met de uitverkiezing aan?

Antwoord

Zie voor het antwoord ons zoekprogramma in de vragenrubriek.

56 reacties
Roozemond
Voor mij persoonlijk is de uitverkiezing een grote troost.
Tegelijk is voor mij de uitverkiezing iets waar ik niet aan kom. Wat voor ons verborgen is, moeten we ook niet in willen graven of willen begrijpen. Het is niet voor niets verborgen en reken maar dat het bij God in goede handen is!

Ik geloof zeker dat satan veel misbruik maakt van het woord uitverkiezing en dat er vele mensen zijn die hier verkeerd mee omgaan. Ik hoor zo vaak om me heen: maar als ik niet uitverkoren ben, dan... WIE ZEGT DAT? Wie praat je hiermee na? Het zijn niet de woorden van God.
Hij zegt iets heel anders, namelijk: Kom tot Mij en Ik ZAL je rust geven!

laat het je tot bemoediging zijn dat God een uitverkiezing heeft gegeven en dat we na de diepe val nog een kans kregen van Hem en dat Hij in Zijn grondeloze barmhartigheid en liefde een weg uitgedacht heeft en daarvoor het allerliefste wat Hij had, gaf!

Gods zegen!
Daniel
vraagsteller en @Roozemond,

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar het eeuwige leven hebbe.
Johannes 3:16

Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: wie in Mij gelooft, heeft het eeuwige leven.
Johannes 6:47

Ik snap niets van die uitverkiezing, zit Johannes leugens te vertellen, kan en mag ik de Bijbel niet geloven?
Of is het allemaal flauwe kul, je bent uitverkoren of niet.
Dan kunnen we de halve Bijbel wel verscheuren of opstoken in de open haard (beter wel in de winter), maar ik geloof in de Bijbel, Johannes 3:16 en 6:47.

Ik ben niet uitverkoren, maar ik geloof in God en voel me veilig als ik Johannes lees.
imvi
Niets, dat ligt bij God. De enige reden dat het in de Bijbel staat is als troost, de uitverkiezing is genade, achteraf zou je er evt verwonderd kunnen zijn dat God jou al lang zag voordat jij van Hem wist. Als je kijkt hoe vaak hier in de Bijbel voorkomt, wordt er veel te veel de nadruk op gelegd. Uitverkorenen worden ook niet aangesproken, wel gelovigen/kinderen van God, en mensen in het algemeen. Het speelt helemaal geen rol bij tot het geloof komen. Veelgebruikte truc van de duivel/en onszelf om ons bij God vandaan te houden. Ik zeg toch ook niet: ik doe nu niet meer mijn best voor mijn studie, als God wil dat ik het haal gebeurd dat toch wel, en als Hij dat niet wil, dan zak ik?! Wie zegt dat ooit? Zo ook niet bij bekering en geloof. Waarom zo selectief erbij halen dat God alles al heeft bepaald wat er gaat gebeuren? Vreemd. Sommigen zeggen: maar bekeerd worden kan ik niet, leren voor toetsen wel. O ja, Hij heeft Zijn Zoon toch naar de aarde gestuurd? En zonder kracht kun je die toetsen zeker niet leren en maken. Selectief gebruik dus. Een bron van troost, zoals God het bedoelt heeft, is veranderd in een bron voor list en moedeloosheid.
imvi
En begrijpen: God is van een hogere dimensie dan wij, en dus zijn er tich dingen die ik niet begrijp, logisch. Ik begrijp dat ik niet alles kan begrijpen.
Roozemond
@daniël, bedankt voor de teksten. Wat is verder je boodschap aan mij?
Daniel
@Roozemond, ik heb geen boodschap aan jou, ik vraag me alleen af of jij in Johannes gelooft, ik weet niet of ik uitverkoren ben, maar ik geloof in God en het is niet alleen Johannes, de Psalmen zijn ook mooi:

Ja, heil en goedertierenheid zullen mij volgen al de dagen van mijn leven; ik zal in het huis des Heren verblijven tot in lengte van dagen.
Psalm 23:6

Maar God zal mijn ziel van het geweld des grafs verlossen, want Hij zal mij opnemen.
Psalm 49:16

En nog eentje van Johannes:

Jezus zeide tot haar: Ik ben de opstanding en het leven; wie in Mij gelooft zal leven, al ware hij ook gestorven; en een ieder die leeft, en in Mij gelooft, zal niet sterven in der eeuwigheid. Gelooft gij dat?
Johannes 11:25,26

Roozemond ik geloof in een eerlijke en rechtvaardige God die niet zomaar iets doet, jij mag wel de hemel in en jij niet. Zo kan God niet zijn.
imvi
Eh, zou het kunnen dat Gods visie op eerlijkheid en rechtvaardigheid anders is dan die van jou?
Daniel
@imvi, je hebt het tegen vraagsteller of tegen mij?
Ik ga er maar vanuit dat je het tegen mij hebt.

God heeft mij gemaakt naar Zijn beeld, ik heb God's visie in mijn genen meegekregen, allemaal dank zij God.
Mijn God is ook mijn betere ik en waarom reageer je zo bozig, op aarde kunnen we niet met elkaar in vrede leven en waarom in de hemel wel?
Omdat God's visie meer lijkt op die van jou dan van mij?
In mijn ogen falen God's plannen niet, in de jouwe wel?
Ik weet dat ik vervelend doe, maar hoe ken jij God?
Roozemond
@Daniel, ik geloof in God, tevens dus de Vader van Johannes. Ik geloof dat alles wat in de bijbel staat ja en amen is, van harte.

Nu je het toch over de Psalmen hebt, ik ken een hele mooi: De Heer is goed en vriendelijk en weldadig, barmhartig, mild, lankmoedig en en genadig!

En hoe we God ervaren is ook voor ieder iets persoonlijks. Ik vond het niet erg om God op mijn 18e als Rechter te ervaren, een vertoornd Rechter, dat had ik nodig om daarna van Zijn rijke liefde vol te mogen zijn, de kloof was overbrugd.
imvi
@ Daniel
Ja, klopt.

Als wij Zijn visie nog steeds in ons hadden, wat is dan het probleem tussen God en ons, waarom is er verzoening nodig? Waarom dient niet iedereen Hem? Na Adam is die visie behoorlijk beschadigt en veranderd in een andere gerichtheid dacht ik, maar ik kan me vergissen.
Gelukkig is God geen betere versie van mij, maar een heel andere, misschien met een paar eigenschappen die overeenkomen, er door Hem in gelegd.

Ik zeg niet dat Gods visie meer lijkt op die van jou dan die van mij.
Persoonlijk vind ik het niet altijd eerlijk (lijken) wat Hij doet. Een voorbeeld uit het RD van vandaag:
Deuteronomium 7:
1. Wanneer JHWH, je God, je brengt naar het land waar je naartoe gaat om het in bezit te nemen, en Hij grote volken voor je uit verdrijft – de Hethieten, de Girgasieten, de Amorieten, de Kanaänieten, de Perizzieten, de Chiwwieten en de Jebusieten, zeven volken die groter en machtiger zijn dan jij –,

2. en JHWH, je God, hen aan je overgeeft en je hen verslaat, dan moet je hen volledig uitroeien. Sluit geen verbond met hen en wees hun niet genadig.

5. Maar zó moeten jullie bij hen doen: haal hun altaren neer, verpletter hun masseben, sla hun asjera’s in stukken en verbrand hun afgodsbeelden met vuur.

Ik begrijp het niet en het strookt niet met mijn gevoel van eerlijk en rechtvaardig. Voor God is het wel eerlijk en rechtvaardig. Waarom? Nu zou ik door onderzoek naar de context meer kunnen gaan begrijpen. Maar als dat niet zo is zijn er 2 keuzes/conclusies. Of God is groter en hoger en ik begrijp Hem niet. Of ik ga Gods handelen en mijn gevoel van eerlijkheid bij elkaar brengen.

Ik probeer Hem te kennen uit de Bijbel. Zijn plannen falen niet, maar ik begrijp Hem vaak niet, en het is voor mij iets bevredigender om de oorzaak daarvan bij mezelf te zoeken dan bij God al doe ik het vaker andersom.

Hoe ken jij Hem?
Daniel
Ik probeer Hem te kennen, maar het lukt me niet iedere dag , vanavond heb op de gitaar gepingeld, een liedje voor mijn vrouw, een liedje van Roger Daltrey....., Without your love.
Volgens Koos de Jong schandalige popmuziek, ik kan er zo van genieten, als je zo van je vrouw mag genieten is het leven zo mooi, geen enge worsteling om het maar goed te houden, gewoon van elkaar houden.

You can show me the way
Give me a sunny day
What does it mean without your love
And if I could travel far
If I could touch the stars
Where would I be without your love
Whenever I get into pieces down and down
I think about what you're sadness I gave out
If I could fly away
If I could sail today
Where would I go
Without your love
And if I ever wonder who way too far
We come looking for your open arms
I could get my home
Feel like a rolling stone
How could I be without your love
And does it mean without your love
Where would I be

Ik geef het gelijk toe, schandalige teksten, ik maak me er zorgen over, God wil die muziek niet, of juist weer wel, ik blijf twijfelen.
imvi
@ Daniel
Maar een fatsoenlijk onderbouwde reactie bleef uit, jammer.
rian2
Door genade zie ik de uitverkiezing nu als iets moois.
Het is Gods verkiezende liefde, dat wie in Hem gelooft zalig zal worden.
De vraag ben ik wel uitverkoren hoeven wij niet te stellen, wij worden opgeroepen om te geloven in Hem en in Zijn Woord.
Wat een kans krijgen we allemaal, wat een genade wat een liefde van onze Heere.
Ondanks onze zonden!!
rian2
Daniel, het hoeft jou ook niet te lukken om Hem te leren kennen.
HIj zelf leert het je kennen door Zijn Woord maar ook in de prediking door Zijn Geest.
Ik kan het ook niet, Hij laat me Zien wie Hij is.
Daniel, ik zal voor jou bidden.
1a2b3c
Er staat niet 'een ieder die uitverkoren is zal zalig worden', maar 'geloof in de Heere Jezus, en je zult zalig worden'.
God kiest geen mensen uit om naar de hemel te gaan (al komen ze er wel), maar mensen zijn uitverkoren om aan het beeld van Jezus gelijkvormig te worden.
Rom.8:29 Want hen die Hij van tevoren gekend heeft, heeft Hij er ook van tevoren toe bestemd om aan het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn....
Ef.1:4 omdat Hij ons vóór de grondlegging van de wereld in Hem uitverkoren heeft, opdat wij heilig en smetteloos voor Hem zouden zijn in de liefde.
Daniel
Gisteren wilde ook iemand voor me bidden, dat ontroerd me, tot tranen aan toe.
Roger Daltrey....., Without your love. Dat is ook een liedje door God ons gegeven.

Roozemond kan een kloof overbruggen, ik ben het niet altijd met haar eens, maar ze wil een brug slaan naar alle ongelovigen, naar mensen die van het padje af zijn. Ik ben ook van het padje af, maar ik geloof op mijn manier in God.

@imvi, ik heb geen beter onderbouwde reactie dan 'Without your love' zo simpel zit ik in elkaar, meer heb ik niet in huis.
Daniel
@imvi,

'@ Daniel
Maar een fatsoenlijk onderbouwde reactie bleef uit, jammer'

Ik hou van mijn vrouw, van mijn kinderen en van mijn hond, ik ben niet de slimste, geen Bijbelkenner, nog net niet te dom om voor de duvel te dansen.
Ik reageer vanuit mijn hart, God heb ik lief, Hij is er ook voor mensen zoals ik, voor God hoef ik geen intelectueel te zijn, Hij vind me zo ook wel goed. Tenminste, dat geloof ik. Zoals ik geloof dat God zijn plannen niet falen,mijn plannen gaan nog wel eeens de mist in, maar die van God niet.
Roozemond
@daniel, nee, ik kon niet zelf de kloof overbruggen.....

Ik wenste wel dat ze achter jouw reacties iets van je hart zagen.
rian2
Daniel..daar heb je gelijk in..Hij is er ook voor jou zoals je denkt en bent.
Ik waardeer je open en eerlijke reacties.
Wat heerlijk dat je GOd liefhebt....ik hoop dat je twijfels verdwijnen.
Bid daarom maar om een vaste GEest die ik ook nodig heb.
Ik hoop niet dat mijn reacties belerend overkomen.....denk maar niet dat ik alles wel beter weet.. en zo wijs ben.
In alles heb ik HEm nodig....zelf gaat me dit niet luk
ken.
De Bijbel vind ik soms moeilijk....maar de GEest leert mij.
imvi
@Daniel: Dom lijk je niet echt, als ik je reacties lees.
Iedereen goede zondag!