(...) Wanneer ik nog maar een naam van die stage hoor, of eenzelfde auto zie als...

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / Geen reacties

Vraag

Beste Petra van Bodegraven. Uw antwoorden vind ik vaak erg mooi en fijn om te lezen. Nu loop ik met het volgende probleem en hoop ik dat u mij hierin kunt helpen. Ik (18) heb een behoorlijke negatieve ervaring opgedaan tijdens een stage. Wanneer ik nog maar een naam van die stage hoor, of eenzelfde auto zie als mijn begeleidster had, word ik direct weer agressief en tegelijkertijd heel erg onzeker. Wanneer dit zo is, doe ik het liefst een ander pijn, zodat ik er niet alleen last van heb. Achteraf heb ik daar ontzettend veel spijt van. Wat kan ik er aan doen om dit te laten verminderen?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Dank je wel voor je compliment!

Je vertelt dat je een negatieve ervaring hebt opgedaan in je stage. In wat je beschrijft ligt een lading aan gekwetste gevoelens. Ik vind het verdrietig dat je dit hebt meegemaakt.

Je belangrijkste vraag lijkt te zijn wat je eraan kunt doen om je agressieve reactie te stoppen of te verminderen na een confrontatie. Het lijkt erop dat je niet in staat bent geweest om goed voor jezelf te zorgen tijdens deze stage. Men heeft je zo kunnen kwetsen dat je het niet hebt kunnen verwerken. Vervolgens ga jij deze gevoelens van boosheid en frustratie, die voorkomen uit je gekwetstheid, richten op anderen! Je legt volgens mij de ‘rekening' op het verkeerde bord!

Mijn advies zou dan ook zijn om te onderzoeken hoe en wat je nog kunt doen om deze gevoelens te "leggen waar het hoort". Is het mogelijk dat je nog een gesprek aanvraagt waarin je uitlegt hoe men je beschadigd heeft? Kun je dit wellicht in een briefvorm doen? Doel hiervan is dat jij recht doet aan je gevoelens en het legt waar het hoort om het vervolgens te leren loslaten.

Ander punt is wel dat ik me afvraag hoe het komt dat je hier zo mee bent omgegaan? Heb je geen goede begeleiding ontvangen van de opleiding? Heb jij je wellicht eenzaam gevoeld waardoor je niet in staat was om voor jezelf op te komen? Zegt het wat over jezelf, over hoe jij omgaat met moeilijke dingen in het leven? Wanneer dit laatste het geval is, is het echt belangrijk dat je leert om voor jezelf te zorgen! Niet op een egoïstische wijze. Veel mensen denken dat ze egoïstisch zijn als ze voor zichzelf opkomen, maar dat is niet bijbels. Er staat immers dat we anderen moeten liefhebben ALS onszelf! Gelijkwaardig dus en niet minder dan de ander.

Je mag onrecht en pijn bij diegene leggen die daar verantwoordelijk voor is. Je doet dan de ander ook meer recht doordat je een kans biedt om te herstellen wat fout is gegaan. Dat is bijbels! Wanneer je het voor jezelf houdt, merk jijzelf al dat je het op anderen afreageert. Dat is niet goed voor jou, gezien je schuldgevoelens, en niet voor de anderen!

Doe er wat mee! Al dan niet met hulp van anderen. Mogelijk kan iemand vanuit de opleiding je hierin helpen of ondersteunen. Het is sowieso goed voor de opleiding dat ze weten wat er speelt op dit stageadres.

Succes meid!

Hartelijke groet,
Petra van Bodegraven

Tags in dit artikel:

psychologie