Kinderwens

drs. J. de Jongh-van Hoof / 1 reactie

Vraag

Mijn man en ik zijn nu zo'n 1,5 jaar bezig met zwanger worden. Helaas is onze kinderwens tot nog toe niet in vervulling gegaan. Sinds een aantal maanden zijn we bezig met onderzoeken. Een lange, zware weg. Mijn menstruatie is veranderd; een dag of drie van tevoren heb ik enorme buikpijn, zo erg dat ik soms alleen maar kan liggen. Tijdens de menstruatie heb ik ook veel pijn, maar minder dan ervoor. Voordat wij een kinderwens hadden, had ik vrijwel geen last van pijn tijdens de menstruatie. Sowieso had ik vooraf nooit pijn. De gynaecoloog vertelde dat de pijn ontstaat doordat hormonen van mijn man in mij zijn gekomen. Zelf vragen wij ons af of die pijn misschien ontstaat doordat er een bevruchting heeft plaatsgevonden en het vruchtje voortijdig afsterft. Wat denkt u?

Antwoord

Afhankelijk van de leeftijd van de vrouw, worden echtparen na twee jaar (op latere leeftijd na 6 maanden) verwezen naar de gynaecoloog. Jullie zijn als echtpaar reeds bij de gynaecoloog onder behandeling. Waarom de pijn voorafgaand aan de menstruatie erger is geworden is mij niet duidelijk. Pijn voorafgaand aan de menstruatie komt niet doordat een vruchtje voortijdig sterft. Mocht er een bevruchting zijn opgetreden dan merk je dit doorgaans pas wanneer menstruatie uitblijft.

Wel speelt bij veel vrouwen spanning een zekere rol. Elke menstruatie is nu ongewenst en kan emotioneel als zeer confronterend ervaren worden. In hoeverre dit bij jou een rol speelt kan ik uiteraard niet zeggen.

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

medisch
1 reactie
Cloudsadmirer
Stress (en blijkbaar zijn jullie daar wel mee bekent) kan ook pijn veroorzaken. Heel veel sterkte in deze moeilijke en spannende weg!