(...) heeft ieder waar kind van God een dergelijke ervaring? Dat ze als het ware...

Ds. R. Veldman / Geen reacties

Vraag

Ds. R. Veldman heeft mijn vraag beantwoord. Dit ging over de opmerking: Gods volk kan veel vergeten, maar ze zullen nooit de eerste keer vergeten dat Christus tot hen sprak. Nu geloof ik dat de dominee doelde op de eerste keer dat Christus tot hen sprak door Woord en Geest (dus niet een rechtstreeks spreken). Maar mijn vraag richt zich op het volgende: heeft ieder waar kind van God een dergelijke ervaring? Dat ze als het ware in een punt des tijds in de ruimte gesteld worden? Of kan het ook zijn dat er sprake is van een gelijdelijke overbuiging, waarbij een mens op een gegeven moment oprecht gelooft in Christus, zonder dat er een duidelijke aanwijsbaar moment is. Als ware het een proces. Dat je gelooft het eigendom van Christus te zijn, maar je kunt niet vertellen hoe je dat geworden bent. Terwijl er toch zoveel aangeven dat als God een mens bekeert, die persoon er verslag van kan doen. En als je dat niet kan, dan kan het wel eens nabijkomend werk zijn. Gaarne uw reactie.

Antwoord

Beste Vragensteller(ster),

Graag wil ik nog wel even verder ingaan op je vragen. Het beste is dan om Gods Woord Zelf te Laten spreken.

Het lijkt mij goed om dan eens te kijken naar het verschil tussen de geloofsgang op de openbaring van de Heere Jezus Christus in het leven van Nicodemus, beschreven in Johannes 3 én in het leven van de Samaritaanse vrouw dat ons in het daarop volgende hoofdstuk, Johannes 4 beschreven staat.
De Heere heeft Zich zowel aan die Joodse leraar, als aan die vrouw bij de Jacobsbron, heerlijk bekend willen maken. Bij Nicodemus sprak de Heere Jezus over de noodzaak van het wonder van de wedergeboorte uit water en Geest. Hij sprak ook met hem over het geloof. Zoals Mozes eenmaal in oude tijden de slang had verhoogd in de woestijn, opdat allen die er opzagen genezen zouden worden, zo zou Hij ook Zelf aan het kruis verhoogd worden, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe!

Nicodemus is heengegaan en nooit heeft hij dit gesprek meer kunnen vergeten, maar pas later zien wij ook de vrucht ervan openbaar komen in het leven van Nicodemus. Dat zien we als hij gaat spreken in de vergadering waarin de dienaren verweten wordt dat ze de Heere Jezus niet hebben gegrepen. Daar neemt Nicodemus het voor de Heere Jezus op. Heel schuchter doet hij dat, maar ook duidelijk, zoals we lezen in Johannes 7. En later komt het nog duidelijker openbaar als hij samen met Jozef van Arimathéa bij het graf aanwezig is om de Heere Jezus te begraven, zoals we kunnen lezen in Johannes 19.

Heerlijk heeft ook de Heere Zich bekend gemaakt in het leven van die Samaritaanse vrouw. In haar leven zien we hoe de vrucht op de openbaring van Christus terstond openbaar komt in de weg van ontdekking aan zonden en schuld. Ze mocht de Heere lief krijgen in haar leven. Ze mocht drinken van het levende water en door het geloof mocht ze gaan getuigen van Hem, Die zich aan haar zo heerlijk had bekend gemaakt.

In het ware geloof gaat het altijd om de kennis van Christus! Eerst zag zij in de Heere een mens, daarna een profeet en tenslotte mag ze Hem zien als de Christus. “Is deze niet de Christus?” Ja zeker Hij is het, de lang Beloofde aan de vaderen. Ze heeft dat alles in een korte tijd mogen leren.

Bij Nicodemus kwam de vrucht op de bekendmaking van de Heere Jezus langzamerhand openbaar en bij de Samaritaanse vrouw kwam het terstond tot die heilige doorbraak. Laten we steeds weer de Bijbelse voorbeelden proberen te zoeken. We zien dan ook de veelkleurige wijsheid van God heerlijk naar voren komen.  De Heere verbindt mensen, hoe verschillend ook door het geloof, gewerkt door de Heilige Geest, aan Zichzelf als Persoon. Het is dan ook geen systeem o.i.d. Beiden mochten en konden er verslag van afleggen hoe de Heere in hun leven gekomen is!

Tenslotte heeft Petrus als het zuiverste kenmerk van het geloof naar voren gebracht in zijn eerste brief het tweede hoofdstuk het eerste gedeelte van het zevende vers: ”U dan die gelooft is Hij dierbaar” Dierbaar is Hij dus voor een ieder die in Hem gelooft!!

Ik hoop dat ik je met dit antwoord wat verder geholpen heb. Het zijn belangrijke vragen. Het gaat immers om het geloof. En dan gaat het er niet in de eerste plaats om of het klein of groot is, maar of het echt is. Het geloof in de Heere Jezus Christus.

Ds. R. Veldman, Sint Anthoniepolder