Stemmetjes

MSc E. A. Pleiter-Visscher / 8 reacties

Vraag

We hebben een jongetje van zes jaar die 's avonds gewoon niet wil gaan slapen. Hij is bang, zegt hij. Als hij zijn ogen dichtdoet ziet hij poppetjes en nog wat later hoort hij allemaal stemmetjes in zijn hoofd. Als ik hier verder op doorvraag, word ik gewoon niet wijzer. Hij wil het niet zeggen. Hij weet het niet. Soms zegt hij dat hij allemaal woorden in zijn hoofd heeft die hij niet mag zeggen, want het zijn lelijke woorden en ze dus -als ik er naar vraag- ook niet gaat zeggen. Uiteindelijk valt hij na verschillende keren uit bed te zijn gekomen toch in slaap (meestal tegen tienen). En 's morgens om zes uur is hij al weer paraat. Want van het eerste de beste geluid wat hij hoort, is hij wakker en blijft vooral niet in bed. Het is sowieso een erg druk kind, wat erg explosief op van alles en nog wat kan reageren. Grote mond, heel klein hartje. Hoe om te gaan met dat drukke gedoe heb ik inmiddels wat geleerd. Die angst kan ik gewoon niet plaatsen en al helemaal die stemmetjes en die poppetjes niet. Gaat dit vanzelf weer over, moet ik hier wat mee? Wie heeft raad? Alvast bedankt!

Antwoord

Beste vraagsteller,

Allereerst hartelijk dank voor uw vraag. Ik kan me voorstellen dat u met veel vragen zit en zal proberen hier een antwoord op te geven.

Om te beginnen is het goed om te weten dat veel kinderen periodes hebben dat ze bang zijn; op zich zijn deze periodes heel gewoon en gaan ze meestal vanzelf weer over. Het is wel belangrijk om in te gaten te houden dat het niet te erg gaat worden en dat de periode niet te lang duurt. Uit uw mail kan ik niet lezen hoe lang uw zoontje al bang is en is het lastig om te zeggen of u zich hier zorgen over moet maken.

Er kunnen verschillende redenen zijn voor het ontstaan van angst bij kinderen. Het is goed om na te gaan of er bijvoorbeeld recente veranderingen hebben plaatsgevonden (verhuizen, overlijden familielid, verandering op school). Die kunnen van invloed zijn op het slapen van een kind. Daarnaast kan het ook ontstaan door dingen die buiten hun invloed of begrip omgaan (bijv. harde geluiden, onweer) of door een vervelende of pijnlijke ervaring. Wat vooral ook veel invloed kan hebben is de grote fantasie die kinderen hebben. Meestal is dit een fase en neemt de angst naarmate kinderen ouder worden af; ze kunnen dan namelijk beter onderscheid maken tussen werkelijkheid en fantasie.
Goed om te weten is ook dat rond de leeftijd van zes jaar er een piek is in het aantal nachtmerries die kinderen hebben. Nu weet ik niet of uw zoontje hier ook last van heeft. Nachtmerries en bijbehorende angsten zijn een normaal verschijnsel en gaan meestal vanzelf weer over.

U beschrijft uw zoontje als een kind wat erg druk en explosief is en op van alles en nog wat kan reageren. Hij doet gedurende de dag veel indrukken op en het is goed mogelijk dat, zodra hij moet slapen en dus rustig moet worden, deze indrukken gaat verwerken en er angst kan ontstaan.

Het belangrijkste is echter niet om te zoeken naar de oorzaak van de angsten van uw zoontje, maar om een manier te vinden hiermee om te gaan. Voor kinderen is het belangrijk dat de angst er mag zijn en dat er over gepraat mag worden. Hierbij is het wel belangrijk dat je het als ouders niet te groot maakt en op een speelse manier naar oplossingen zoekt.  Kijk of jullie een vast moment kunnen afspreken waarop jullie over de angst spreken. Kies niet een moment vlak voordat uw zoon naar bed gaat, dit kan de angst namelijk versterken. U kunt tegen uw kind benoemen dat bang zijn er soms bij hoort, dat dit niet erg is en dat het meestal na een tijdje weer over gaat.  Neem uw kind altijd serieus; zeg niet tegen hem dat hij zich aanstelt en ontken de angst niet. Belangrijk is daarbij om als ouder rustig en geduldig te blijven. Samen zouden jullie manieren kunnen bedenken om te leren omgaan met de angst (bijvoorbeeld aan leuke dingen denken, leuke dingen doen, een 'monstervanger' zoals een knuffel die de poppetjes vangt en weghaalt). Ook een nachtlampje op de kamer van een kind kan helpen.

Uit uw vraag begrijp ik dat uw zoontje uiteindelijk in zijn eigen bed in slaap valt. Dit is heel goed; probeer te voorkomen dat uw kind bij u in bed gaat slapen. Het is vaak lastig om dit weer af te wennen.

U benoemt dat uw kindje 's morgens al weer vroeg wakker is en erg druk is. Het is mogelijk dat uw zoontje minder slaap nodig heeft dan een gemiddeld kind van zijn leeftijd en waarschijnlijk bent u gezegend met een zoon die erg levendig is. Goed om te lezen dat u manieren heeft gevonden om om te gaan met zijn drukke gedrag.

Wat betreft zijn angst zou ik proberen manieren te vinden om hier mee om te gaan. Mocht de angst naar verloop van tijd niet minder worden en het dagelijks functioneren van uw zoontje gaan beïnvloeden, dan is het raadzaam om hulp te zoeken bij bijvoorbeeld uw huisarts of een hulpverlener.

Veel wijsheid en sterkte gewenst,
Alice Pleiter-Visscher

Tags in dit artikel:

angstslapen
8 reacties
pannenkoek
Onze zoon was 11. Heeft hetzelfde meegemaakt. Stemmen, en lelijke woorden. Hij 'moest' zelfs mensen in elkaar slaan en vermoorden. Heel heftig. Bij de huisarts geweest en als spoedgeval naar Eleos.
Weet niet hoe heftig het precies is bij jullie. Als je er behoefte aan hebt mag je mailen. pietjepuk4@hotmail.com
adriano313
Beste vragensteller, bidden helpt!
Begin hier, hoe dan ook mee om er specifiek voor te bidden dat het verdwijnt!
Nu is het in sommige kerken wat ongebruikelijk maar vraag in uw gemeente ook eens om een specifiek gebed door de Ds of oudsten uit uw kerk. Zij hebben in hun functie (bediening) de taak en autoriteit om op geestelijk vlak zorg te dragen voor gemeenteleden.

Ook afhankelijk van uw kerk is om eens gebruik te maken van het pastoraat. Specifiek hiervoor bestaat er de laatste tijd ook steeds meer <a href="http://www.dehoop.org/16912/kinderpastoraat.html">kinderpastoraat</a> (klik)
Schroom niet om er gebruik van te maken,

"Poppetjes zien" heeft mij inziens wat weg van iets geestelijks, en niet van iets natuurlijks, wat weer kan resulteren in een onrust gedrag in het natuurlijke. Een onrustige geest geeft een onrustig mens. Wees waakzaam om dan spontaan ADHD op je kind te laten labelen. Ritalin e.d. helpen wel, maar is eigenlijks niet anders dan een verdovend middel om het lichaam rustig te houden.

Probeer misschien eens meer met je kind naar rustgevende muziek te luisteren. "Chill" momentje op de dag waar je geleidelijk aan bij zingt en bidt. Sla alle 'new age of yoga-achtige' muziek over en luister eens naar het getokkel van een harp of viool.

Bidden helpt, roep Jezus direct aan!
Hij heeft alle macht in de hemel en op de aarde
Ik zal voor uw kind bidden
Samanthi
Beste vragenstelster
Wat een moeilijke situatie
Ik herken het
Zelf heb ik vanaf kind zijn last gehad van stemmen, terwijl ik niet psychotisch was.
De oorzaak was de filter waardoor alle informatie naar binnen komt werkte bij mij niet optimaal.
Toen ik 46 was kreeg ik concerta en zie de stemmetjes zijn zo goed als weg.
Nu betekend het niet dat uw zoontje ook ADHD zou hebben, maar ik raad u aan net als pannenkoek om hulp bij eleos oid te gaan zoeken.

Heel veel sterkte en Gods zegen
Ook ik zal voor u en uw kindje bidden
Samanthi
@Adriano
De werking van ritalin heeft nu eens niets. met het lichaam rustig houden. te maken, ga eerst eens na wat de werking is.
Ik heb 6 kinderen die ADHD van mij geerft hebben slecht 1 ervan slikt medicijnen.
Het ene kind wat geen ADHD heeft is erg druk, het gaat bij ADHD niet alleen om druk zijn.
Oké veel drukke kinderen krijgen het etikettje opgeplakt, maar daarom is het niet zo dat ADHD niet veel voorkomt.
Vroeger ook maar toen kregen kinderen struktuur van buitenaf, zo konden ze het hanteren.
Nu de onderwijs methode vrijer is geworden komen deze kinderen in de problemen.
bovendien doet de media er ook geen goed aan. Alle kinderen zijn gebaad bij een prikkelarme voorspelbare omgeving, die is er in Nederland bijna niet meer. De kinderen met ADHD oid komen het eerste in de problemen.
Samanthi
ps Dat betekend niet dat we niet veel met en voor de kinderen moeten bidden
Dat is de enige weg, de Medicijnmeester nodig hebben.
Miranda
Net als was adriano313 zegt: bidden!
Onze zoon heeft het ook meegemaakt, zag clowntjes, droomde van geesten, was erg negatief over zichzelf, vaak boos enz enz. Heb voor hem gebeden (deed ik al iedere avond) maar toen specifiek daarvoor. Na het bidden vertelde hij huilend dat hij alle 'clowntjes' weg zag lopen en hij moest heel hard huilen. Sindsdien heeft hij dat niet meer gehad en we bidden nog regelmatig voor bescherming van zijn gedachten. De kracht van gebed wordt door ons mensen nog vaak onderschat. Het hoeft ook geen lang gebed te zijn, God weet alles!
Sterkte en ik zal ook voor hem bidden!
Samanthi
@Miranda
Ben het wel met je eens alleen het een sluit het ander niet uit.
Toch denk ik weleens als ik hoofdpijn heb neem ik een paracetamol, ik zou ook kunnen bidden of beiden.
Bedankt Miranda ik zal er bewuster mee omgaan.
altijdwat
vraagsteller,
ik zou ook niet wachten met hulp zoeken. Er mee omgaan is belangrijker dan de oorzaak zegt de orthopedagoog. Maar het is juist erg handig om een oorzaak te weten en dan er mee om te gaan.
Mocht het autisme, hoogbegaafdheid, hoogegoeligheid, adhd of wat dan ook zijn (bij deze diagnoses komen dit soort dingen in ieder geval vaker voor) dan heeft iedere oorzaak weer een andere aanpak nodig. Bij autisme moet je kort en zakelijk (evt met picto's) reageren. Een hooggevoelig kind moet misschien wel rustig getroost worden. Adhd weer wat anders enz.
Sterkte!