Het belang van een evenwichtige prediking

Ds. C.J. Barth / Geen reacties

Vraag

Mijn vriendin zei iets heel moois: “Het maakt niet uit waar we kerken want we hebben de Heilige Geest nodig.” Dat vond ik bemoedigend omdat ik het in die kerk best moeilijk vind. Maar nu heb ik hierbij een vraag: is dit zo? Ik hoorde eens een dominee zeggen: Voor een gezonde geloofsbeleving heb je een gezonde prediking nodig. Als er accentverschuivingen zijn, zijn die er ook in de geloofsbeleving. Dus dan is mijn vraag: is een evenwichtige prediking dan niet belangrijk voor je beleving? Of moet je zeggen: ook al is er een prediking met sterke overaccentuering op bepaalde aspecten, dat dat niet uitmaakt want de HG kan in elke kerk mensen bekeren? Ik weet dat dit zo is. Maar mijn vraag: kan je dat zo helemaal stellen of ligt het iets genuanceerder misschien en is het wel terdege belangrijk wat voor soort prediking je hoort? Is het wel heel belangrijk om een evenwichtige prediking te horen (aanbod/beloften/zonden/genade)?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik ben het van harte eens met die dominee. Voor een gezonde geloofsbeleving heb je een gezonde prediking nodig. Het is net als met voedsel. Gezond voedsel is belangrijk om gezond te zijn. We moeten gezond eten, anders veronachtzamen we ons lichaam. En als we ziek worden door een ongezonde levensstijl, is het onze eigen schuld. Hiermee is natuurlijk niet alles gezegd. Goed voedsel is geen garantie dat je altijd gezond blijft. Soms worden mensen met een onverantwoorde levensstijl toch oud in goede gezondheid. Maar het blijft onze verantwoordelijkheid om gezond te eten en te leven.

Ook geestelijk moeten we zoeken naar goed voedsel, en tegelijk beseffen dat de Heilige Geest het moet zegenen voor ons hart. We hebben de Heilige Geest nodig! De Heilige Geest is machtig om in elke kerk -en ook buiten de kerk- mensen te bekeren. En een goede prediking is niet een garantie dat alle hoorders een gezond geloofsleven hebben. En onder een onevenwichtige prediking zullen ook mensen zijn die een evenwichtig geloofsleven hebben. (Wat is trouwens een gezond geloofsleven? Ook de allerheiligsten hebben nog maar een klein beginsel van de gehoorzaamheid die God vraagt. En ook de allerbeste prediking blijft vol gebreken!) We moeten dus proberen goed geestelijk voedsel te krijgen én bidden of de Heilige Geest in ons hart wil werken. Allebei hebben we nodig.

Ik kan uit je vraag niet opmaken of je gewoon over een vriendin schrijft, of dat je samen verkering hebt. Mocht dat laatste het geval zijn: zorg dat je goed met elkaar over de kerk praat, ook over de dingen die je moeilijk vind bij de kerk van de ander. Neem ook op tijd een besluit naar welke kerk je wilt gaan als je getrouwd bent. Wees juist in de geestelijke dingen één!

Ds. C. J.  Barth

Ds. C.J. Barth

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Langbroek