Volwassendoop wettig in traditionele kerk?

Ds. M.F. van Binnendijk / Geen reacties

Vraag

Ik heb inmiddels veel gelezen over het verschil tussen volwassendoop en kinderdoop. Ook vond ik daarin wat informatie terug over eventueel overdopen. Mijn vraag is eigenlijk juist het tegenovergestelde. Als iemand zich in een evangelische gemeente heeft laten dopen en later tot het besluit komt om tot een van de traditionele kerken over te gaan, is zijn (volwassen)doop dan wettig om over te gaan tot belijdenis des geloofs om lid te kunnen zijn van een traditionele kerk?

Antwoord

Je bent als volwassene gedoopt. Ik ga ervan uit dat je er zeker van bent niet als kind (ook) gedoopt te zijn. Het maakt geen verschil, of je in een evangelische gemeente gedoopt bent, of in een traditionele gereformeerde kerk of een hervormde gemeente. De doop wordt erkend, als aan de volgende criteria is voldaan:

1. De doop is voltrokken door iemand, die daartoe bevoegd is.
2. De doop is bediend met water (dus niet met zand o.i.d.).
3. De doop is voltrokken in de Naam van de Drieënige God (Vader, Zoon en
Heilige Geest).

Daarbij kan de (ontvangende) kerkenraad vragen naar het doopbewijs. En zelf zul je ook naar je doop hebben te staan.

Ds. M. F. van Binnendijk, Vinkeveen

Lees meer artikelen over:

volwassendoop