Is het mogelijk dat de Heilige Geest zich aanpast aan de prediking? Dat Gods vol...

Ds. N.P.J. Kleiberg / Geen reacties

Vraag

Is het mogelijk dat de Heilige Geest zich aanpast aan de prediking? Dat Gods volk in bijvoorbeeld de Oud Gereformeerde Gemeente een andere bevinding heeft dan mensen in bijvoorbeeld de Christelijke Gereformeerde Kerk? Mensen vertellen op onderscheiden wijze hoe ze tot God bekeerd zijn, maar de weg waarlangs het gebeurd is verloopt altijd overeenkomstig de prediking van het kerkgenootschap. Indien het antwoord “ja” is, is dit dan ook uit het Woord te bewijzen?

Antwoord

Het antwoord kan kort en bondig zijn: nee. De Heilige Geest past zich nooit aan aan menselijke inzettingen, ook niet aan kerkverbanden. Christus zegt dat de Heilige Geest het uit Christus neemt en ons verkondigt. De Heilige Geest gebruikt wel de prediking en past dat toe aan het hart. En dat de Heilige Geest mensen bekeert, de één als een Timotheüs en een ander als Paulus, staat de Heilige Geest vrij. Maar een mens wordt nooit op een Oud Gereformeerde Gemeente, Gereformeerde Gemeente,  Christelijke Gereformeerde, Hersteld Hervormde of wat voor een kerkverband manier bekeerd. Alle tijden door zijn mensen door de Heilige Geest bekeerd in de weg van wedergeboorte en geloof. En dan blijft de vraag voor jou en mij over: ben ik door de Heilige Geest bekeerd? Mag ik een levend geloof in Christus hebben?

Ds. N. P. J. Kleiberg