Stress en onrust

dr. J. van der Wal / 1 reactie

Vraag

Sinds zo'n zes maanden heb ik last van oorsuizen. Al snel bleek mijn gehoor meer dan goed te zijn; de oorzaak moet dan ook bij stress gezocht worden. In deze zes maanden ben ik depressief geworden en bleek al snel dat ik weer last had van m'n angststoornis. De psycholoog die mij behandelt, raadt mindfulness aan. Na wat twijfel ben ik toch bepaalde oefeningen hiervan gaan doen. Ik voel me de laatste weken steeds beter, echter een ding blijft knagen. Ik denk dat een groot gedeelte van mijn stress en onrust door mijn pornoverslaving komt. Ik ben dan ook gestopt daarmee en probeer weer een goede echtgenoot te zijn. Mijn vrouw heeft me al vergeven en ik bid ook dagelijks of God me wil vergeven en de onrust wil laten verdwijnen. Ik geloof namelijk dat de Heilige Geest me onrustig maakt; maar ik blijf onrustig en vraag me soms dan af of God me het nog niet vergeven heeft en soms twijfel ik dan ook aan het bestaan van Hem. Verder probeer ik zelf ook door sport de onrust te verminderen, maar dan denk ik: dit komt uit mijzelf en ik moet het van God verwachten. Maar waarom blijft die onrust dan, waarom blijf ik slecht slapen etc.?

Antwoord

Je klachten zijn onrust en slecht slapen. Dat je op zoek gaat naar de oorzaken en de mogelijkheid om die te beïnvloeden, is volkomen terecht. Op basis van de informatie in je vraag is het antwoord hierop echter niet te geven. Daarvoor is onderzoek nodig en dat kan alleen in een direct contact met een deskundige. Je hebt al een psycholoog en het ligt daarom voor de hand dat je deze vraag om hem voorlegt.

Je hebt ook een geestelijk probleem als het gaat om je verhouding tot God in de gegeven omstandigheden. Ik raad je aan om daarvoor pastorale begeleiding te zoeken bij je predikant of een ouderling die hiervoor de gaven heeft.

Dr. J. van der Wal

Tags in dit artikel:

pornostress
1 reactie
coby
ik heb ook last van veel stress en oorsuizen ik gebruik daar magnesium van nova vite voor dat helpt mij erg goed