Hebt gij Mij lief

Ds. J. Prins / 2 reacties

Vraag

De Heere Jezus stelde Petrus de vraag: "Hebt gij Mij lief?" Hoe kan ik de Heere Jezus laten zien/merken dat ik Hem liefheb?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Graag wil ik met je meedenken en proberen tot een antwoord te komen. Toen ik de vraag las, dacht ik, waarom wil je de Heere Jezus laten zien, dat je Hem liefheb? Zou Petrus dat ook gewild hebben? Als de grote liefde van de Heere Jezus in ons hart is gekomen, mogen we net als Petrus zeggen: “Heere, U weet alle dingen, U weet dat ik U liefheb.”  Petrus zegt eigenlijk in het Grieks: “U weet, dat ik veel van U houd, ik kan U niet missen!” De Heilige Geest werkte dan het geloof in de Heere Jezus in ons hart. En net als bij Petrus, wijst de Heere Jezus ons de weg om Hem te dienen, te volgen en lief te hebben. Hij wijst ons die weg door Zijn Woord en Geest. Dat vooral.

Soms ook door mensen en situaties. En de ene gelovige mag Hem bijvoorbeeld dienen als evangelist, ouderling, predikant, werker of werkster in de dienst van de barmhartigheid enz. enz. De ander 'gewoon' waar de Heere hem of haar roept: thuis, op school , op de club van de kerk, in het werk en de vrije tijd.

In de Bijbel komt de liefde tot de Heere ook tot uitdrukking in woorden of in een lied, maar veel meer in het dienen van Hem, door de liefde. Zijn grote liefde maakt ons trouw en gehoorzaam (kinderlijk vreugdevol gehoorzaam) in het dienen van Hem. Zo levend door het geloof in Hem zullen we al meer ontdekken dat wij Hem en onze naaste niet kunnen dienen, maar dat het de Heere Jezus is Die ons dient! Met Zijn liefde en genade. En wij door Jezus Christus, Hem en onze naaste mogen dienen door de Heilige Geest die in de gelovigen woont.

Zie op de Heere Jezus Christus. Zit aan Zijn voeten om Zijn grote liefde te zien en soms rijk te ervaren. Reddende liefde voor verloren zondaren. Liefde tot in de dood van het kruis. Liefde die Hem de Geest deed uitstorten op alle vlees. Hoe meer we de Heere Jezus Christus leren kennen als de Verlosser van onze schuld, hoe meer dankbaarheid er ontstaat in ons leven. De dankbaarheid voor Zijn grote liefde. Het is deze liefde die onze voeten doet gaan, die onze handen opent, ons hart en oog en oor opent, voor de ander. Het is die liefde die het goede zoekt en doet voor de ander. Dus vanuit Jezus Christus, door de Heilige Geest en tot eer van de Vader.

Heb ik je vraag zo goed begrepen en kun je met mijn antwoord uit de voeten? Anders hoor ik het wel. Van harte Gods zegen toegewenst.

Met een vriendelijke groet,
ds. J. Prins, Ederveen

Ds. J. Prins

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Ederveen
  • Status:
    Inactief
2 reacties
maria
Wat is Hij het waard om gedient te worden!
adriano313
Beste vragensteller/ster

Mag ik zeggen dat ik dit een heel mooi voorbeeld vind want

God heeft je LIEF!

en dat wil hij graag met je delen
daarom geeft hij je deze gedachten en aansporingen om hem ook lief te hebben
wees dan niet bevreesd en jezelf
Beantwoord deze liefde zodat het verhaal tot zijn recht kan komen.

Doe zoals David en spring, dans, zing en schreeuw het er maar uit. Laat iedereen (en ook de onzichtbare wereld) maar horen dat je hem lief hebt en Hij je zal zijn liefde geven!
Nog meer dan jij kunt geven…
Dat is hetgene wat je kunt doen

Jezus wist al dat Petrus Hem lief had (ook al was hij mens)
Maar Petrus moest het zeggen, en er mee geconfronteerd worden
maar ook dat iedereen en alles het OPNIEUW kon horen
Dat hij Jezus liefhad

Daarop zij Hij ook
weid Mijn lammeren, hoed Mijn schapen en wijd Mijn schapen
3 x moest Petrus het zelfs zeggen (omdat Petrus hem 3x ontkend had)
maar Petrus was Zijn Rots

Wat een Liefde en mooi voorbeeld

Ga er voor!