Expository preaching

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

In dit artikel wordt gesproken over het zogenoemde “expository preaching.” Deze manier van preken, die aldus het stuk jongeren erg aanspreekt, was ook kenmerkend voor bijvoorbeeld reformatoren als Zwingli, Calvijn en Bullinger. Ook bij de puriteinse predikers vinden we er vele voorbeelden van terug. Desondanks heb ik de indruk dat deze manier van preken in de reformatorische kerken in Nederland (nog) maar sporadisch voor komt. Is deze indruk juist en zo ja wat zijn hier de mogelijke redenen/oorzaken van? Zo nee, kunt u enkele voorbeelden geven van hedendaagse Nederlandse preken of predikanten die online te beluisteren zijn?

Antwoord

Het preken in lange series over bijvoorbeeld een geheel (en groter) Bijbelboek komt inderdaad relatief weinig voor. Het vergt namelijk veel voorbereidingstijd, zeker ook omdat iedere tekst apart exegetisch tegen het licht moet worden gehouden, verklaard in de context, naast –zoals gebruikelijk bij expository preaching- een toepassing die zich moet verhouden tot dezelfde tekst.

Predikanten die deze preekvorm hanteren staan inderdaad veelal in de Puriteinse traditie. Enkele bekende voorbeelden zijn ds. J. Lohuis (hervormd Scherpenisse) en ds. B. van Leeuwen (hervormd Valburg-Homoet). Deze laatste predikant is al enkele jaren bezig met de Hebreeënbrief. Maar er zijn er ongetwijfeld een paar meer.