Heb ik wel genoeg zondebesef?

Ds. M. Baan / Geen reacties

Vraag

Een mens kan aangevochten worden door de vraag: Heb ik wel genoeg zondebesef? Dit gaat dan met name over de vraag: Heb ik wel last van het pak schuld? Als er geen fysieke tranen zijn en geen enorme diepten, dan kan een mens de gedachte hebben dat de Heilige Geest niet werkt in hem of haar. Zijn er ook boeken over dit onderwerp beschikbaar? Die met name handelen over het gebrek aan gevoel. Zijn er nog aanwijzingen in deze situatie?

Antwoord

Als ik goed tel, zie ik in deze vraag een stuk of vier, vijf vragen, die allemaal met elkaar te maken hebben en die ook -als dominostenen- één voor één kunnen omrollen. Ik loop ze een voor een langs, dan zal wel duidelijk worden wat ik met deze laatste zin bedoel!

1. Heb ik wel genoeg zondebesef? Antwoord: Wanneer je door die vraag geplaagd wordt, dan kun je op allerlei manieren naar een antwoord zoeken. Maar al die antwoorden zullen niet voldoen! Immers, waar ligt het omslagpunt tussen te weinig en voldoende zondebesef? Zit dat daar, waar een mens last krijgt van zijn schuld? Trouwens, neem dat eens even aan: als een mens last krijgt van zijn schuld, dan heeft hij voldoende schuldbesef. Maar toch zijn we er dan nog niet, want dat levert weer de vraag op, die ik als tweede behandel.

2. Heb ik wel echt last van mijn pak schuld? Antwoord: Wanneer heb ik ergens last van? Als ik het denk? Of voel? Of erken? Of is dat nog veel te weinig? Moet ik eerst plannen maken om eventueel een einde aan mijn leven te maken en kan ik dán de conclusie trekken, dat ik mijn zonden nu wel genoeg voel? Wie bepaalt de voldoende mate van schuldgevoel trouwens?

3. Als ik geen diepte van schuld ken, die met tranen gepaard gaat, werkt de Heilige Geest dan wel in mij? Antwoord: Tja, wanneer werkt de Heilige Geest eigenlijk in mijn hart? Moet je dat afmeten naar de mate van schuldgevoel of doe je dat anders? Trouwens, om het nog wat moeilijker te maken, er schijnt ook een schuldgevoel te bestaan, dat door de duivel bewerkt is (zo ging het ooit eens bij koning Saul!). In elk geval komen we zo ook al niet veel verder.

4. Zijn er boeken over gebrek aan gevoel? Antwoord: stapels! Maar weet één ding: van veel boeken te lezen is vermoeienis des vleses!

5. Maar wat moet ik dan met al deze vragen? Zijn er dan andere aanwijzingen? Antwoord: Jawel! Eén hele goede!! We moeten af van alle vormen van kansberekening op zalig worden. Dat werkt namelijk voor geen meter. Maar wat moet een mens dan? De Heere vragen of Zijn Woord (door Zijn Geest) werken mag in zijn hart. En wat gebeurt er als de Heere met Zijn Woord werken gaat dan? Dan ga je -door het Woord- jezelf zien als een arm en ellendig mens, dat alles te kort komt. En dan? Dan kan er van alles en nog wat gebeuren, maar één ding gebeurt tenslotte: dan drijft dat Woord je door Gods Geest uit naar de Heere Jezus. En als je bij Christus terecht komt, dan heb je genoeg zondebesef. De oude Engelse en Schotse schrijvers hadden en hebben een zeer kort en helder antwoord op de vraag: wanneer heb ik voldoende zondebesef? Hun antwoord is: als ik daardoor naar de Heiland word gedreven! Wanneer weet ik dus dat ik voldoende mijn zonde ken? Als ik één liter tranen heb vergaderd? Nee, als ik -net als de tollenaar- leer zeggen: o God, wees mij, zondaar, genadig! Dán ga je gerechtvaardigd naar huis!!

Met een hartelijke groet,
Ds. M. Baan

Tags in dit artikel:

zondekennis