Gebeurtenis afsluiten

Ds. P. van der Kraan / 1 reactie

Vraag

In 2008 heb ik een vrouw leren kennen waarmee ik kort een relatie had. Wij zijn beiden christelijk en we wisten dat de Heere het verboden heeft voor het huwelijk gemeenschap met elkaar te hebben. Helaas is het hiervan wel gekomen. Ik dacht echt dat ze verder met mij wilde. Na deze gebeurtenis heeft zij het uitgemaakt en ging ze er vandoor met een andere man. Deze man had ze al langer in haar achterhoofd (hij had nog een relatie en die zou ook binnenkort worden verbroken). Later hoorde ik, dat ik maar tijdelijk voor haar was en dat het haar om de seks ging. Nadat zij dit mij vertelde voelde ik me kapot en verdrietig. Mijn hart was in stukken. Mij was altijd geleerd dat als je seks heb met een vrouw, dat je daarmee getrouwd bent in Gods ogen en dat als de ander verlaat, je eigenlijk tegen het zevende gebod ingaat. Ik wilde zelf bij deze vrouw blijven omdat ik veel van haar hield en dacht dat alles goed was. Ik heb gebeden om vergeving bij de Heere. Door deze misstap, om dit zo te noemen, is de relatie tussen mij en God sterker geworden waarbij ik het gevoel ook in mijn hart heb dat er vrede is. Vier jaar later ben ik nu getrouwd en is er een kind is op komst. Voor mijn huwelijk met mijn vrouw ben ik eerlijk geweest en heb haar het hele verhaal verteld. Ik ben er sinds kort achter gekomen dat mijn ex getrouwd is -nog niet zo lang geleden- met diezelfde man. Ik wil nu graag weten of dat ik nog steeds haar man ben in Gods ogen of juist niet meer, omdat ze nu getrouwd is met een ander. Hoe kan ik deze gebeurtenis afsluiten?

Antwoord

Ik begrijp je behoefte om een voorval af te sluiten dat, zoals wel duidelijk wordt uit de vraag, een behoorlijke impact op je leven heeft gehad. Uit het geheel van je vraag proef ik dat je zicht op de problematiek bijbels georiënteerd is. Geslachtsverkeer voor het huwelijk is het omkeren van de orde die de Heere in Zijn Woord (Gen. 2:24) ons aanreikt. Wanneer dat gebeurd is, behoort er een huwelijk op te volgen. Je maakt duidelijk dat jij dat zelf wel gewild hebt, maar dat de andere partij dat niet mogelijk heeft willen maken. Waarbij je opmerkt dat je gehoord hebt dat haar relatie met jou van tijdelijke aard was en dat het haar om seks ging. In de kantlijn van dit antwoord heb ik de vraag hoe betrouwbaar datgene is wat je over je ex hoorde. Wat je hebt van horen zeggen, dient ons altijd tot voorzichtigheid te manen voor wat betreft ons oordeel over een ander.

Anderzijds lijkt het gedrag van je ex dat oordeel te bevestigen. En wat jou betreft: je voelde je gebruikt, beter gezegd: misbruikt. Tegelijkertijd heb je niet alle schuld bij de ander neergelegd, maar ook zelf gebeden om vergeving, waarbij je ook van jouw kant schuld erkent en belijdt. Terecht. Want als het waar is dat de ander uit was op seks, dan nog had je er niet in hoeven te bewilligen, hoe moeilijk dat overigens voor een man is, als een vrouw er wel op uit is. Verder spreek je van versterking/verdieping van je relatie met de Heere als gevolg van deze gebeurtenissen. Mooi is dat je inzake deze dingen open bent geweest naar je huidige echtgenote. Daarmee heb je het verleden kunnen afsluiten. Kennelijk is dat voor jou toch nog niet volledig het geval en vraag je je af hoe je het verleden kunt afsluiten nu je weet dat je ex getrouwd is met de man op wie ze, volgens jou, haar zinnen had gezet.

Het is goed om te weten dat in het verlengde van wat Jezus (in Mt.19:1vv. ) en Paulus (1 Kor. 7:15) hebben gezegd over het verbreken van een huwelijk om daar genoemde redenen, verschillende reformatoren (zoals Bucer en Beza) en ook mannen van de Nadere Reformatie (zoals Voetius) verlating rekenen onder de oorzaken van het verbreken van een huwelijk. Ik noem dat laatste uitdrukkelijk omdat jij de (bijbels terechte) gedachte hebt opgevat dat op het geslachtsverkeer van jou en je ex een huwelijk had behoren te volgen. Daarvoor heb je echter niet de kans gekregen, omdat je ex voortijdig die relatie heeft verbroken. Je spreekt over een periode van vier jaar voordat je getrouwd bent met je huidige vrouw. Als het je ex tot schuld was geweest, had ze voldoende gelegenheid gehad om bij jou terug te komen, temeer omdat zij sinds kort gehuwd is. Het is een nogal gecompliceerde situatie, maar op grond van het feit dat jij wel wilde trouwen en je ex de verkering verbrak, is er sprake van verlating. En omdat zij in de tussenliggende jaren niet op haar schreden is teruggekeerd, heeft zij daarbij volhard. Daarmee heeft zij in principe voor jou de weg geopend naar een nieuwe verhouding met daarbij behorend huwelijk. Haar huwelijk met de man, op wie zij haar zinnen gezet had, voegt daar in principe niets aan toe. Iets anders is dat jij er zelf kennelijk wat moeilijker van los kon/kan komen en behoefte hebt om het verleden af te sluiten. Temeer daar het ouderschap wacht. Dat kan echter nooit op formele manier (de wetenschap dat je ex nu ook getrouwd is met de man die ze al wilde toen ze jou nog had), maar slechts door deze dingen, schuld belijdend, bij de Heere neer te leggen en ze daar ook te laten.

Ds. P. van der Kraan

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk
1 reactie
tamara87
Beste vraagsteller,

Goed dat je je zonden hebt beleden aan God hierover, ik wil nog een ding over deze kwestie kwijt:

"Er geen huwelijken gesloten door seks te hebben met iemand, en al helemaal niet met z'n tweeen in bed."

God heeft seks niet voor het huwelijk bedoeld, ook niet als je weet dat je morgen gaat trouwen, een kado pak je ook niet voor je verjaardag uit toch? God heeft seks wel binnen het huwelijk bedoeld, een vlees te zijn, een bijzondere verdieping op het moois wat jullie met een huwelijk samen hebben.

Laten we geen afbreuk doen aan wat God in Zijn woord zegt en wat er bedoeld is door meteen te denken (en na te zeggen) dat men door seks te hebben getrouwd is voor God.

gr