Wat kan er tegen het gebruik van hyves zijn? Hoe kan ik dit naar een ander motiv...

G.J. Jansen / Geen reacties

Vraag

Wat kan er tegen het gebruik van hyves zijn? Hoe kan ik dit naar een ander motiveren?

Antwoord

Beste vragensteller,

De techniek achter Hyves is op zich niet verkeerd. Het probleem zit in de mensen die er gebruik van maken. Helaas is het zo dat veel van de informatie die Hyves-gebruikers over zichzelf geven over hun eigen "eigenaardigheden" gaat. Heel vaak beperkt het zich tot het verwoorden van favoriete tv-programma's, films, boeken, vakanties, uitgaansmogelijkheden etc. en worden er privé-foto's of privé-filmpjes toegevoegd. Nu wil ik niet zeggen dat dit allemaal per definitie zondige zaken zijn, maar veelal gaat het om niet-waardevolle informatie waar je als lezer eigenlijk weinig aan hebt. Wat heb je aan een complete opsommingen van feitjes van mensen die je (slechts gedeeltelijk!) kent?

Een ander punt betreft het omgaan met zaken die tot de privé-sfeer behoren. Mensen zetten de meest intieme informatie over henzelf online. Je moet je voorstellen dat werkelijk iedereen deze informatie kan lezen en (als ze kwaadwillend zijn) zelfs kan bewerken. Hoe zou jij het vinden als al de informatie die je misschien inmiddels al op Hyves hebt staan morgenvroeg op de voorpagina van een landelijke krant zou staan?

Weer een ander gezichtspunt is de aard van de communicatie. Bij Hyves gebeurt dit digitaal en zonder elkaar direct te zien. Voor een goede communicatie is fysieke aanwezigheid en een "echt" gesprek nodig. Veel mensen leven steeds meer in een digitale schijnwereld en verliezen daardoor het contact met de "echte" wereld om je heen. Hyves blijkt zo verslavend te werken dat mensen er zoveel tijd aan besteden dat ze andere belangrijke taken vergeten.

Samengevat zou je kunnen zeggen dat de inhoud van Hyves discutabel is, dat het gevaar dreigt dat mensen in een schijnwereld van schijncommunicatie vluchten en dat Hyves onevenredig veel tijd opslurpt. Je zult de bovenstaande punten voor jezelf eerlijk moeten afwegen waarbij voor "de vulling" van Hyves -net als voor alle andere terreinen van het leven- geldt dat Gods geboden de meetlat moeten vormen. Een pasklaar antwoord heb ik dus niet voor jou. Je zult je eigen oordeel moeten vormen. Ik hoop dat de bovenstaande overwegingen je helpen om dat te doen. Het is heel goed om je eigen mening te hebben en niet "zomaar" overal in mee te gaan! Veel wijsheid toegewenst.

G. J. Jansen