Tweede kerkdienst op zondag

Ds. J. van Rossem / Geen reacties

Vraag

Waar komt de tweede dienst op zondag vandaan? En is het waar dat sommige gemeenten zelfs een derde dienst op zondag hebben?

In het Nieuwe Testament wordt alleen maar gesproken over een bijeenkomst (meestal bij iemand thuis) waar christenen samen het Avondmaal gingen houden. Dit was volgens mij trouwens niet zo plechtig bedoeld als dat dat nu in de kerk gebeurt. Zoals ik het lees kwamen ze bij elkaar om te eten. In de Bijbel staat dat je de bijeenkomst niet moet nalaten, maar er staat niet hoeveel van die bijeenkomsten er op een zondag moeten zijn.

Antwoord

Hartelijk dank voor je vragen over de zondag. De eerste vraag die je stelt gaat over de herkomst van de tweede dienst. Waar komt die vandaan? Bij mijn weten is deze goede gewoonte van de tweede dienst en zo van twee keer naar de kerk gaan, al zo oud zoals de kerk is. Een en ander stamt nog uit de tempeldienst uit het Oude Testament waar men het morgen- en middagoffer kent (zelfs elke dag). Bovendien komt deze gewoonte uit het geloofsverlangen om de Heere tweemaal in Zijn huis te eren, omdat er zoveel goed van Hem (en zo veel kwaads van ons) te vertellen valt. Jammer is het te moeten constateren dat (zeer) velen maar een keer naar de kerk gaan. Ik kan dat niet anders zien dan misbruik van de zondag. Wie de Heere mag vrezen is vaak in Zijn huis en is graag in Zijn huis. Dat in vele gemeenten maar een keer op de zondag kerk is, kan ik niet zien als een vrucht van geloofsleven. Toen we pas uit Zeeland op een zondag, na daar gepreekt te hebben, naar huis mochten terug keren hebben we op de snelweg stil gestaan in een grote file, omdat het strand leeg liep. Het zal de Heere ongetwijfeld meer verdriet gedaan hebben dan wij.

Een andere vraag: waarom eten we driemaal per dag. Wanneer is dit ingesteld? Het hoort bij het mens zijn., is het niet de scheppingsorde van de Heere? In sommige gemeenten is drie keer kerk. Zelf mogen we meerdere keren per zondag voorgaan. We doen het graag omdat we wel eens het gevoel hebben dat het ons van vele (helaas niet alles) zonden tegenhoudt. Ik kan het niet verkeerd vinden. En het Nieuwe Testament? Je zegt: daar wordt alleen maar gesproken over een bijeenkomst. Hoe lang zal die geweest zijn? In het boek Handelingen lees ik van een bijeenkomst die uren duurde en waar Paulus alleen maar sprak..Bovendien: zullen verloofden, bruid en bruidegom, man en vrouw, niet gaarne een vrije dag in elkaars nabijheid vertoeven? Gelde het: laat ons verheugd van zorg ontslagen, Hem roemen die ons blijdschap geeft. Ik las: zondag is bij uitstek de dag dat we mogen aanzitten in de schoot van de Heere Jezus (Joh. 13:23).En: een land waar de zondag ontheiligd wordt ook in ontrouw jegens de kerkgang, is een arm land. Ik ben graag bij iemand die ik lief heb, het kan me niet te lang duren. Mag jij de Heere Jezus lief hebben?

En de tekst: gij zult de onderlinge bijeenkomst niet nalaten? (Hebreën 10:25). De Hebreeën hadden blijkbaar meerdere godsdienstige samenkomsten of kerkdiensten , want de apostel spreekt hier van hun eigen samenkomst. Er waren er toch die wel naar de kerk (samenkomst) gingen maar niet naar hun eigen godsdienstoefening, dus samenkomst waar ze behoorden. Ze hadden er zelfs een gewoonte van gemaakt, en dat mocht niet. Ze gingen de samenkomst, kerk voorbij waar ze hoorden, en betoonden alzo geen broederlijke liefde (F.W. Grosheide, “Brief aan de Hebreeën, Korte Verklaring”).

Aanvankelijk kwamen christenen bij elkaar thuis om het Avondmaal te vieren. Waar staat het dat het daar niet plechtig aan toe ging. De vreugde die er was, was een geestelijke vreugde over de Heere. Is dat nu anders? En heeft dat niet alles met plechtigheid te maken?. En als je zegt dat er niet staat in de Bijbel hoeveel van die bijeenkomsten er moeten zijn, dan vraag ik je of er dan staat of er één bijeenkomt moet zijn? Zo valt de tekst niet uit te leggen (zie boven) Als je het om de Heer gaat, ga je graag naar de kerk.

Ik wens je Gods zegen toe. Er valt in Gods huis zoveel van de Heere Jezus te genieten! In de hemel is het een keer kerk, maar dan voor altijd, een dienst zonder begin en einde, waar God zal zijn alles en in allen.

Ds. J. van Rossem

Lees meer artikelen over:

kerkgang