Tevreden met huisje, boompje, beestje

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke / Geen reacties

Vraag

Ik, meisje van nog geen 20, behoor tot de Gereformeerde Gemeenten. Ik groei op in een groot gezin. Ik zit op het hoogste niveau in het voortgezet onderwijs en ben verloofd. Niks aan de hand dus. Toch wel... Ik voel me namelijk gewoon vreemd. Bij ons thuis is er geen tv. De thuiswonende kinderen hebben een laptop en we hebben allemaal een mobiele telefoon. De kinderen leggen de telefoon beneden neer als we gaan slapen. De laptops moeten ook beneden blijven. Mijn vader heeft al onze wachtwoorden.

Ik heb daar totaal geen probleem mee. Mijn vriendinnen en vrienden vinden dat het veel te ver gaat. Zij kijken ook veel films, luisteren naar popmuziek en zitten op Instagram. Ik heb niet de behoefte daar iets mee te doen. Omdat mijn vrienden het heel gewoon vinden begin ik mij af te vragen of ik niet ‘schijnheilig’ ben, ik ben namelijk heel ‘ouderwets’. Zodra ik van school af ben hoop ik te trouwen en huisvrouw te worden met, hopelijk, kinderen. Toen we helemaal niet naar school mochten, vermaakte ik mij met haken en was ik bezig met mijn uitzet. Mijn vrienden lachten mij een beetje uit.

Mijn vraag is nu of ik wel de juiste weg bewandel. Is het inderdaad ‘stom’ dat ik bijvoorbeeld straks niet verder wil studeren? Ik hoop na mijn diploma te gaan trouwen met mijn verloofde. Hij is van mening dat mijn taak het huishouden is. Ik ben het met hem eens. Hij heeft een eigen bedrijf en daardoor hoef ik niet buitenshuis te werken. Ik wil ook niets lever dan leven naar Gods Woord. Wie heeft advies?

Deze vraag werd ook besproken in het programma 'Pastorie online':

Antwoord

Beste vraagstelster,

Je zit met een aantal dingen die je bezig houden. Leven binnen kerkelijke muren, gezin, goed kunnen leren, verloofd... Prachtig allemaal. En toch: wie en wat ben ik eigenlijk... Je vader heeft de regie over de telefoons en laptops van zijn kinderen. Jij hebt daar geen problemen mee, maar je vrienden begrijpen dit niet. Voor jou is het ook geen probleem om geen films te kunnen kijken, geen popmuziek te luisteren of op Instagram te zitten. Meisje, wat een zegen dat je daar niet aan verslaafd bent en je je eigen leven kunt leven. Omdat het normaal lijkt te zijn dat we al die dingen zien en luisteren, denk je dat je schijnheilig bent. Maar dat ben je niet. Dank God dat je die behoefte niet hebt en wil zijn die je bent. Al die dingen leiden van het enige wezenlijke af, zetten een stempel op je hele wezen en geven een verwijdering tussen jou en de Heere God. We kunnen niet twee heren dienen. De poorten die satan open zet zijn heftig!! Richt je op Christus alleen.

Maar je komt wel wat tekort in het volwassen worden in onze tijd. Je hebt een veilige burcht waarin je woont. Maar je bent niet weerbaar omdat je veel dingen niet kent. Daarom zou ik in jou geval beslist nog wat gaan studeren. Je bent nu volwassen, je kent het verschil tussen de wereld en de gemeente van Christus. Straks kan er zomaar een tijd komen dat je zelf de kost moet verdienen. Dan is het zo belangrijk dat je wat geleerd hebt. Je plekje in het hele proces van  de samenleving is dan toch net iets beter.

Je hebt van huis uit meegekregen dat een vrouw thuis in het gezin bezig moet zijn. Dat onderstreept je verloofde ook. “Jouw taak is in het huishouden.” En jij bent het met hem eens. Daarom wil je ook na je diploma zo snel mogelijk trouwen. Maar denk je er wel om dat het niet Bijbels is als je zegt: de vrouw heeft maar één recht en dat is het aanrecht... Je hebt als vrouw rechten en plichten. Je kunt niet je hele leven wegdromen en een beetje haken voor je uitzet. Is wel heel leuk natuurlijk. Ik begrijp het, maar is het in deze maatschappij verstandig om niet verder te kijken? Ook al heeft jouw vriend een bedrijf en kan hij jou alles geven wat je nodig hebt? Druist het studeren en iets gerichts leren in tegen een leven met de Heere? Is een opleiding in strijd met Gods Woord?

Je vrienden vinden het stom als je niet verder kijkt dan het huisje, boompje, beestje. Ik vind het niet stom, maar ik zou het heel onverstandig vinden om niet verder te studeren. De maatschappij is  anders dan 25 jaar geleden. Zet je schouders er onder en ga straks studeren. Er komt straks zo’n indrukwekkende, verantwoordelijke taak op je af. Mochten er kinderen komen als jullie getrouwd zijn, dan is het jouw taak om ze op te voeden en van de Heere te leren. Natuurlijk samen met je man. Maar de grote verantwoording ligt toch bij mama. Je moet er voor alle dingen voor je kinderen zijn.

Lees ook Spreuken 30 eens met aandacht voor de intelligentie van deze vrouw. Deze vrouw was volop bezig om te werken voor haar gezin en de maatschappij. Dat is ook een hint voor nu. Of het leven van Deborah en andere vrouwen die dienstbaar waren in de maatschappij en het koninkrijk van God.

Sterkte in je zoektocht door het jonge leven, maar let op dat je niet per ongeluk voor een verkeerde weg kiest. Breng je leven bij de Heere. Vraag Hem om licht, HET LICHT van Hem.

Hartelijke groet,
Nellie van Dooijeweert-van der Slikke