Twee keer per zondag naar de kerk

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Waarom zou je twee keer per zondag naar de kerk moeten?

Antwoord

Waarom zou je twee keer naar de kerk gaan? In onze kerkelijke cultuur is het sinds de reformatie de gewoonte om twee keer per zondag een kerkdienst te beleggen, in sommige gemeenten zelfs drie keer op een zondag en door de weeks ook nog een keer. Zo willen we invulling geven aan de heiliging van de zondag. Waar kun je dan beter zijn dan in Gods huis en onder Zijn Woord?!

Van de eerste christen gemeente in Hand. 2 lezen we dat ze dagelijks volhardende waren in de leer van de apostelen, in de gebeden, in de gemeenschap, enz. De apostel vermaant de gemeente om de onderlinge bijeenkomsten niet na te laten, zoals sommigen toen ook al de gewoonte hadden.

Ik hoop dat de vraag niet gesteld is met de gedachte met hoe weinig kan ik de Heere dienen, maar dat het je vurig verlangen is om er te zijn daar waar de Heere in het bijzonder ontmoet wil zijn. Dan zullen we de zegen daarvan ook in ons leven gewaar worden. Het moet ons gaan om een ding: nl. eerst het Koninkrijk Gods te zoeken en zijn gerechtigheid. Kom ga met ons en doe als wij. Ps.122.

Ds. A. J. Schalkoort

Lees meer artikelen over:

kerkgang