Beenmerg verkrijgen onder narcose

drs. P. C. Hildering / 2 reacties

Vraag

Ik ben al bijna tien jaar bloeddonor en heb mij zo'n tien jaar geleden ook aangemeld als orgaandonor en nu wil ik mij aan gaan melden als stamceldonor (beenmerg). Onlangs las ik een artikel dat er minder donoren zijn dan er gezocht worden. Hoe meer mensen zich aanmelden voor dit doel, hoe meer kans er is om voor een zieke patiënt (leukemie bijvoorbeeld) een goede match te vinden. Logisch verhaal en dus wil ik me aanmelden. Is dit verantwoord en is dit ethisch hetzelfde als orgaandonor? Het enige dat mij nog een beetje dwars zit, is het feit dat de betreffende arts die de donatie uit moet voeren, kan beslissen dat het beenmerg wordt geoogst onder narcose. Volgens de telefoniste van de bloedbank wordt 80 procent geoogst uit bloed en 20 procent onder narcose. Is vrijwillige narcose ethisch verantwoord en ook ongevaarlijk?

Antwoord

Een duidelijke vraag. Het doneren van stamcellen voor het genoemde doel wordt in het algemeen als ethisch verantwoord aangemerkt. Er is daarbij geen overdracht van eigenschappen welke degene aan wie wordt gedoneerd wezenlijk verandert - daar wordt in het algemeen de grens gelegd.

De vraag betreffend de narcose ligt in zoverre anders dat narcose een zeer klein, maar wel aanwezig risico met zich meebrengt voor de eigen gezondheid. Daarbij is ook van belang wat voor soort narcose (middelen, diepte) wordt bedoeld en of dat echt dwingend noodzakelijk is. Beste is om daarover in gesprek te gaan met één van de bij het oogsten betrokken artsen.

Drs. P. C. Hildering

Tags in dit artikel:

donatie en transplantatienarcose
2 reacties
QuadCoreInside
Ik hoorde toevallig vandaag van een collega dat een beenmergpunctie zonder narcose zeer pijnlijk is.
drj
Beenmerg kan inderdaad gewonnen worden zonder narcose, dus onder plaatselijke verdoving na het toedienen van een hoge dosis kalmeringsmiddelen (valium).

Hier (niet NL) wordt het vaker gedaan. Ik heb meermaals aan zo'n punctie meegewerkt en als behandelend arts vele patienten na de punctie gesproken.
De punctie is bij ong. eenderde vrijwel pijnloos (ze voelen alleen het vacuum trekken bij het opzuigen), eenderde merkt het een beetje, en eenderde heeft wel degelijk pijn, maar ik heb nooit meegemaakt dat iemand het niet te doen vond, dan wordt namelijk meer plaatselijke verdoving gegeven.
Het voordeel van de valium echter is dat van degenen die pijn hadden zich dat de grootste meerderheid een uurtje na de ingreep niet meer kon herinneren...
Een ouder dametje dat een paar keer kermde op de operatietafel, zei achteraf dat ze er niks van had gemerkt, dat vond ze zo fijn. Ik heb het er maar bij gelaten.

Normaal gesproken komt het helemaal niet zover. We hebben tegenwoordig heel goede machines, waarmee de desbetrefende cellen bij bijna iedereen uit het bloed gefilterd kunnen worden. Zelf zou ik zowel met het een als met het ander geen probleem hebben.

Overigens is de kans dat je uiteindelijk uitgekozen wordt als beenmergdonor erg klein, werkelijk zoeken naar een naald in een hooiberg. Als het ooit zover mocht komen, dat je de genetische tweeling bent van een patient wiens laatste redding aan een stamceltransplantatie hangt, kun je altijd nog beslissen of je het wilt doen of niet.

Overigens is geen enkele ingreep, narcose of niet zonder risico. Aan de andere kant, er gaan per jaar tientallen mensen dood aan pinda-allergie. Eet je nog pinda's?
En met autorijden breng je ook je leven in gevaar, m.a.w. de risico's van donorschap zijn zeer zeer zeer klein, terwijl je tientallen procenten kans hebt, iemand met jouw stamcellen te helpen.

Veel wijsheid wenst,

DrJ