Wat moet je doen tegen ongewilde negatieve gedachten? Als ik een keer een bepaal...

Ds. M.W. Muilwijk / Geen reacties

Vraag

Wat moet je doen tegen ongewilde negatieve gedachten? Als ik een keer een bepaalde negatieve gedachte heb gehad bij een beeld, persoon of situatie, dan komt die gedachte elke keer weer terug bij dat beeld, die persoon of die situatie terwijl ik dat helemaal niet wil en de gedachte ook niet altijd op waarheid is gebaseerd. Wat doe ik hier tegen? Je kunt zeggen: bedenk iets anders in plaats van die gedachte, maar als eerste komt altijd weer die eerste gedachte naar voren in mijn hoofd.

Antwoord

Beste vragensteller of vragenstelster,

Je geeft eigenlijk in je vraag al een deel van het antwoord. Je zegt zelf “...Je kunt zeggen: bedenk iets anders in plaats van die gedachte...”. Dit is wel het begin van het overwinnen van de negatieve gedachten. Althans, het is mijn ervaring dat het begin van het strijden tegen negatieve gedachten is, het bedenken van iets anders. Maar er is nog wel meer. Vraag jezelf eens af waarom je bij een beeld, een persoon of een situatie die negatieve gedachte krijgt. Wat ligt er achter die negatieve gedachte. De negatieve gedachte is als de tak die uit een wortel groeit. Wanneer je weet waar de wortel zit, kun de negatieve gedachte met wortel en tak uitroeien. Overigens is dit niet zomaar voor elkaar.

Laat ik dat ter afsluiting toelichten. Wanneer je bij een persoon een negatieve gedachte hebt, kan je ermee beginnen om te bedenken welke positieve dingen je aan deze persoon ziet én je afvragen waar die negatieve gedachten vandaan komen. Dit is het begin van het overwinnen van die negatieve gedachten. Dit is wel een heel gevecht, maar met deze twee middelen moet je toch die negatieve gedachten te boven komen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

M. W. Muilwijk

Lees meer artikelen over:

psychologie