Ik ben een jonge man die een half jaar getrouwd is. Ik heb seksuele verlangens o...

Ds. A. Huijgen / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jonge man die een half jaar getrouwd is. Ik heb seksuele verlangens op een verkeerd gebied. Ik zit achter internet naar plaatjes van blote vrouwen te kijken. Ik probeer er tegen te vechten, maar soms lukt het gewoon niet. De ene keer is het heftiger dan de andere keer. Ik kan er met mijn vrouw goed over praten, al vind zij het ook heel erg. Ik vind het heel erg, temeer omdat dat mijns inziens mijn relatie met God in de weg staat. Kan dat? Ik loop voor mijn idee tegen een muur op wat geloof betreft. Kan iemand mij vertellen wat ik tegen deze zonde (naast vergeving vragen aan de Heere God en hem te bidden om kracht in de aanvechtingen) moet doen, en zou deze zonde de muur kunnen zijn tussen mij en God waardoor ik geen (verzekerd ) geloof heb? Ik ben namelijk ook erg onzeker.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Voor je idee loop je tegen een muur op, vanwege een strijd die je voert tegen verkeerde begeerten, maar waarvan je merkt dat die begeerten geregeld sterker zijn dan jij bent. Je vraagt je af of het kan dat zo'n zonde je relatie met God in de weg kan staan. Mijn antwoord daarop is een onomwonden “ja” omdat het eigene van elke zonde, datgene wat de zonde tot zonde maakt, nu juist is dat het een breuk is in de relatie met de Heere. Wellicht is dat ook de achtergrond waarom je geen verzekerd geloof hebt - al is dat moeilijk om zo in het algemeen te zeggen. Wel is duidelijk dat “uit de vruchten verzekerd worden van je geloof” erg moeilijk wordt als je zo de macht van de zonde in je leven ervaart.

Wat moet je tegen deze zonde doen? Allereerst wat we tegen elke zonde moeten ondernemen. Bidden, de Heere voortdurend zoeken. En: de momenten kennen waarop je geneigd bent in de zonde te vallen, en zulke momenten te vermijden ofwel daarover met anderen te praten.

Wat praktische maatregelen betreft, zou ik zeggen: zorg voor gefilterd internet. Ik veronderstel dat je dit mogelijk al hebt, omdat je zegt tegen deze zonde te strijden. Maar mogelijk is er meer nodig. Ik weet dat er in de christelijke hulpverlening een mogelijkheid bestaat om een bepaald traject te volgen, gericht op het bestrijden van deze zonde. In een eerdere vraag die ik beantwoordde, schreef ik ook wat over de site www.settingcaptivesfree.com. Toen bekritiseerde ik het wat erg doenerige, activistische van die site. Maar onlangs sprak ik iemand die de aangeboden cursus heeft doorlopen en die er erg positief over was. Hij vertelde me dat de mensvisie er minder optimistisch is dan je op basis van de site zou denken. Wellicht zou je er baat bij kunnen hebben.

Met vriendelijke groet,
Ds. A. Huijgen