Christus (niet) op juiste wijze geopenbaard

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Ik heb het een poosje heel moeilijk gehad (nl. een verborgen kruis). Daarmee heb ik een hele tijd moeten strijden tegen een zonde die steeds overheerste. Daarna is Christus mij geopenbaard (vereniging/gemeenschap met Christus). Ik zag dat hij ook die vernedering is ondergaan. Echter, hij is geopenbaard, d.m.v mijn strijd tegen de zonde. Op dat moment was er niet echt schuld. Wel strijd tegen de zonde. Nu hoorde ik dat Christus alleen als Borg voor de schuld geopenbaard kan worden. Bij mij was dat niet zo. Bij mij werd Christus geopenbaard in de aanvechtingen/strijd tegen de zonde. En niet als Borg voor de schuld. Kan Christus zich ook openbaren in verband met de aanvechtingen/strijd tegen de zonde in plaats van schuld?

Antwoord

De vraag is mij niet geheel duidelijk. Heeft Christus vernedering ondergaan door het strijden tegen een verborgen kruis? En hoe is het mogelijk te strijden tegen een steeds overheersende zonde, zonder erkenning van schuld? Maak van onderscheidingen geen scheidingen. Zonde is schuld. Er is een hemelhoge schuld door onze zonden. En Jezus is gekomen om de zonden te verzoenen. Zie op Hem, als op de verhoogde slang in de woestijn (Joh 3:14). Wij zijn dodelijk gebetenen. Maar er is behoud in Hem, die verhoogd werd aan het kruis op Golgotha. Als Hij Zich openbaart, dan openbaart Hij Zich als Borg en Middelaar, als een verzoening voor onze zonden. “De schuld Uws volks hebt G' uit Uw boek gedaan, ook ziet Gij geen van hunne zonden aan.”

Ds. W. C. Meeuse

Lees ook de vervolgvraag 'Christus niet op juiste wijze geopenbaard (2)'