Ik heb al jaren last van perioden waarin ik me heel depressief voel. Ik weet mez...

Ds. K. van den Geest / Geen reacties

Vraag

Ik heb al jaren last van perioden waarin ik me heel depressief voel. Ik weet mezelf geen raad in deze perioden en wil dan heel graag met iemand praten. Ik heb verder geen grote problemen, dus professionele hulp lijkt me wat ver gaan. Ik heb een keertje geprobeerd om met de dominee in gesprek te gaan. Dit omdat ik dan ook vaak twijfel aan God en alles daarom heen. Ik voel me dan heel alleen en onzeker. Hij verwees me door naar professionel hulp en wilde verder niks. Wat vindt u dat ik moet doen?

Antwoord

Het blijft altijd moeilijk om iemands situatie te beoordelen en daarover een advies te geven als je de persoon en omstandigheden niet kent. Daarom kan ik alleen maar iets in het algemeen hierover zeggen.

Depressieve perioden kunnen een symptoom zijn van een dieperliggend verdriet, onverwerkte ervaringen, etc. Je hebt dan doorgaans geen grote problemen, maar van tijd tot tijd komt dit als het ware toch even ‘boven water’. En dan weet je je er geen raad mee. Ik kan me daarom goed vinden in het advies van de predikant, die zegt: zoek professionele hulp. Dat gaat echt niet te ver, om twee redenen.

Allereerst kan het in het algemeen totaal geen kwaad om eens een aantal gesprekken met een psychotherapeut o.i.d. te hebben. Deze gesprekken kunnen leiden tot een groeiend zelfinzicht: depressiviteit komt vaak omhoog uit de diepte van onbewuste gevoelens, maar door erover te praten kun je ze benoemen en misschien leren hanteren. Een tweede reden waarom deze hulp niet te ver gaat is, dat het probleem kennelijk regelmatig terugkeert en je dus moet concluderen dat er wel degelijk ‘iets’ aan de hand is. Daarom is het alleen maar verstandig om daarvoor goede hulp te zoeken, zodat je er achter kunt komen waar deze depressieve perioden mee te maken hebben en uit voort komen.

Tegelijk zou ik als pastor ook nog iets anders gedaan hebben: samen bidden, samen de troost en kracht van Gods Geest en Woord zoeken. Het één (psychotherapie o.i.d.) kan en moet samengaan met het ander: rust vinden bij God. Daarmee moeten we elkaar ondersteunen, zeker in tijden van depressiviteit. In de Psalmen komen we ook mensen tegen, die hun klacht uitstorten voor de HEERE en hun tranen de vrije loop laten. God begrijpt onze pijn en heeft aandacht voor ons verdriet. Hij wil in Christus alle wonden helen, Hij die gezegd heeft: komt tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.

Ds. K. van den Geest

Lees meer artikelen over:

psychologie