Hoe komt het dat je veel bevestiging nodig hebt op oudere leeftijd en als het ni...

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Hoe komt het dat je veel bevestiging nodig hebt op oudere leeftijd en als het niet komt dat je je onbegrepen voelt door de ander? Heeft -en hoe- het te maken met eerdere tekorten aan bevestiging of negatieve en afwijzende ervaringen?

Antwoord

Beste...,

Het is een beetje lastig je vraag te beantwoorden zonder dat ik verder een context weet. Het kan zijn zoals je zelf al veronderstelt: sommige mensen nemen eerdere en negatieve ervaringen mee naar nieuwe contacten en zoeken daarin als het ware een bevestiging. Je hebt namelijk dan al het idee dat anderen je niet begrijpen en je let er vervolgens erg op of je daar weer een spoortje van herkent. En ja hoor, er hoeft maar één kleine aanwijzing te zijn hiervoor of je gaat meteen reusachtig generaliseren en de ander kan het bijna niet goed meer doen. Die begrijpt jou toch niet.

Het alleen ‘iemand-zijn’ kan ook iets engs hebben; durf je wel anders te zijn dan anderen, en vinden ze je dan niet gek? Wat zullen ze wel niet van je denken? Als dat zo is, dat je het eng vindt om een eigen persoonlijkheid te hebben en te zijn, ga je ook bevestiging zoeken. Dan heb je anderen nodig om zelf iemand te zijn. Maar anderen kunnen je daar nooit voldoende erkenning voor geven, zodat je maar blijft zoeken en nooit genoeg krijgt.

Daarom moet je ook nooit bij anderen of bij jezelf beginnen, maar bij degene die jou geschapen heeft: God. Hoe denkt Hij over jou? Toen de Heere Jezus werd geboren klonk door een geweldig hemelkoor de bevestiging daarvan: God gaf Zijn Zoon omdat Hij in mensen een welbehagen heeft. En als Jezus aan het kruis roept dat het volbracht is, geeft Hij daarmee aan dat de weg naar de Vader vrij is voor ieder die gelooft. Alzo lief had God de wereld, alszo lief had Hij ook jou.

De erkenning voor wie je bent moet je dus niet zoeken bij jezelf, maar de God die jou bedacht heeft, als kroon op Zijn schepping. Durf jij jezelf zo te zien? Als een mens waarin God een welbehagen heeft en die Hij opzoekt met Zijn liefde en genade? Een liefde en genade die ô onnoemelijk veel gekost heeft, dat jij zeker wel de moeite waard moet zijn! Die basis kan je de vrijheid geven vrijmoedig mensen te benaderen. Niet om wat van ze te verwachten en niet om erkenning bij hen te zoeken maar om iets aan hen toe te voegen vanuit de unieke persoon die jij bent!

Dus nogmaals: zoek bevestiging niet bij anderen en je waarde niet in jezelf, maar bij de God die aan het begin van je leven stond en als de Vader nu op de uitkijk staat naar jou, om je te geven wat je nodig hebt om het leven te leiden dat Hij voor je bedacht heeft.

Veel overgave gewenst!
Drs. Els J. van Dijk

Tags in dit artikel:

psychologie