Juiste hulpverlener

C. den Hamer / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jongeman van halverwege de 20 jaar. Ik ben gediagnosticeerd met PDD-NOS en MS. Verder heb ik circa 2-3 jaar geleden een ernstige depressie doorgemaakt (en soms vraag ik me af of deze wel voorbij is).

Ondanks het bovenstaande mag ik zeggen dat het goed tot redelijk gaat. Ik ben vanaf mijn 21e verpleegkundige. Ik heb in principe plezier in mijn werk en ik ondervind van de MS momenteel weinig problemen. Ook woon ik sinds een half jaar op mezelf. Ik heb vanwege de MS-diagnose en een zeer instabiele thuissituatie door middel van een urgentieverklaring een huis kunnen krijgen. Daar ben ik ontzettend blij mee. Door mijn autisme-diagnose heb ik één keer per week begeleiding. Dit verloopt mijns inziens redelijk. Ik krijg onder andere begeleiding en advies voor het huishouden, financiën en ik kan mijn verhaal kwijt.

Wel krijg ik de indruk dat mijn begeleider mijn mentale situatie niet begrijpt. Het lukt me momenteel bijvoorbeeld niet om te sporten, heb last van eetbuien (ik ben in vrij korte tijd circa 8 kilo aangekomen). Verder kijk alleen maar films en series en game ik af en toe. Ook ben ik mijn interesse in veel dingen verloren. Ik ben me er van bewust dat dit niet gezond is. Ik heb dit besproken met mijn begeleider. Tot mijn verbazing begon mijn begeleider tijdens er tijdens de evaluatie over dat ik wel erg veel diagnoses in het systeem had staan en dat ze depressie er uit wilde halen. Dit terwijl ze er van op de hoogte dat ik antidepressiva en slaapmedicatie gebruik.

Ik heb al meerdere malen bij een psycholoog gelopen. Helaas ben ik door een langdurige verkeerde behandeling bij een therapeut zwaar getraumatiseerd geraakt. Ik heb hier (ironisch genoeg) ook behandeling bij een andere psycholoog voor gehad. Deze behandeling (imaginary exposure) was helaas te zwaar. En omdat de sessies van een basistraject maar beperkt zijn, liep de behandeling af. Ik ben helaas niet doorverwezen. Wel denk ik dat de behandeling effect heeft gehad: Ik heb in ieder geval geen nachtmerries meer (wel slik ik nog steeds slaapmedicatie).

Na dit verhaal komt dan eindelijk mijn vraag: hoe vind ik de juiste hulpverlener? Ik merk aan veel hulpverleners dat ze het lastig vinden om het trauma van een andere hulpverlener te behandelen. Ik heb de ervaring dat er dan veel vooroordelen zijn. Dit ook met betrekking tot autisme (ik ben zelf al eens geweigerd bij een instelling om die reden). Hoewel ik denk dat ik wel hulp nodig heb, maakt het bovenstaande het erg lastig om hulp te vragen. Ik weet dat ik bij de huisarts moet zijn om doorverwezen te worden. Ik vraag me echter ten zeerste af waar ik naar toe zou moeten om hulp te krijgen, dat is dan gelijk vraag twee denk ik. Ik hoop dat dit verhaal zo een beetje duidelijk is.

Antwoord

Beste Jongeman,

Inmiddels is mij na extra gegeven informatie duidelijk welke hulpvraag van jou het meest op de voorgrond staat. Zoals je schrijft heb je ook een stoornis in het autistisch spectrum waarvoor je al ondersteuning ontvangt. Je huidige hulpvraag is meer gericht op behandeling van depressie. Nu begreep ik dat je begeleider de codering ervan uit de DSM (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) wil halen vanwege de hoeveelheid aan diagnoses die nu zijn vastgesteld.

Ik ga er nu vanuit dat je nu geen bestaand ambulant contact hebt met de GGZ. Indien je nu geen GGZ-contact hebt, kun je zoals je zelf al schrijft je laten verwijzen door de huisarts omdat het dan om verzekerde zorg gaat. Als de huisarts het eens is met de verwijzing lijkt het mij nodig dat er bij intake opnieuw zorgvuldig gekeken wordt naar de symptomen en de mogelijke ernst van de aandoening.

Mocht bevestigd worden dat er sprake is van depressie kan hulpverlening worden ingezet via gesprek en/of medicatie. Het lijkt mij geen belemmering vanwege je autisme om hulp op het gebied van stemmingsverbetering in te gaan zetten mocht dat opnieuw zijn vastgesteld. Daarbij denk ik aan een geprotocolleerde  behandeling IPT (interpersoonlijke psychotherapie) waarbij dan een focus gekozen wordt om de stemming te verbeteren.

Volgens mij is er een Eleos vestiging in de buurt van jouw woonomgeving en mogelijk zijn zij ook bekend met deze vorm van depressiebehandeling. Anders kun je denken aan Mentaal Beter die ook een dergelijk aanbod heeft. Belangrijk is echter wel na te gaan of jouw verzekering bij hen onder gecontracteerde zorg valt

Hopende je van voldoende informatie voorzien te hebben,

Met vriendelijke groet,

Kees den Hamer
Psychotherapeut-BIG/Seksuoloog NVVS

Tags in dit artikel:

hulpverlening