Ds. Harinck, hartelijk dank voor uw bemoedigend antwoord, geplaatst op 23-2. Mag...

Ds. C. Harinck / Geen reacties

Vraag

Ds. Harinck, hartelijk dank voor uw bemoedigend antwoord, geplaatst op 23-2. Mag ik daarover nog 1 vraag stellen? Ik kan u niet vertellen hoe groot de worsteling dan kan zijn: Maar is mijn honger en dorst wel echt? Begrijpt u dan wat ik bedoel? Als ik lees in oudvaders o.i.d. en ik lees over die honger en dorst, doe ik soms moedeloos en sterk ontmoedigd dat boek weer dicht, want dan vergelijk ik mijn honger en dorst daarmee en dan is het niets en vrees ik dat het niet echt is. Vaak dan toch nog de zo diepe strijd: moet dan toch nog wat meenemen, namelijk mijn honger en dorst en hoe weet ik nu dat dit echt is? Daarom die enorme bevrijding als de Heere zou zeggen: je hoeft niets meer, ook niet te weten of het echt is. Zucht... Al jaren en jaren tob ik hiermee. Vaak word ik zo diep en sterk bemoedigd door de Puriteinen. En ik leer ook na jaren meer van de eenzijdigheid van de kant van de Heere en dat is door de laatste jaren steeds meer tot bemoediging geworden. Maar als het dan bij het punt van de zelfbeproeving aankomt en ik iets moet weten, dan vrees ik, want hoe weet ik nu voor Hem dat mijn honger en dorst echt en waar is? En als ik daar dan de grond in moet leggen om aan te gaan, dan kan het niet. Maar als Hij zegt dat ik mag komen zonder dat, dan is het alsof er kilós van me afvallen en kan ik wel rennen.

Antwoord

Beste vriend,

De vraag is mij duidelijk. Je denkt dat er met het spreken over het feit dat slechts honger en dorst nodig is, weer een voorwaarde gepredikt wordt en dat is een struikelblok voor je. Een oud Engels lied zegt: We only have to feel our need of Him. Daarmee wordt geen voorwaarde bedoeld, maar iets wat qua wezen behoort bij het ware geloof. Het ware geloof heeft honger en dorst en verlangt naar Christus en Zijn heil.

Je moet het niet verkeerd opvatten. God heeft gewild dat er een verband zou zijn tussen dorst hebben en verzadigd worden; komen en geholpen worden; begeren en ontvangen. Openb. 20:17 zegt : "En die dorst heeft, kome en die wil, neme het water des levens om niet." Je moet dit woord niet verkeerd verstaan. Je moet het lezen in de zin van: als er slechts dorst is en als er slechts een wil en verlangen is, laat hem of haar komen en gratis drinken.

Ik hoop dat dit je insluit en niet uitsluit. Dan is het geen struikelblok, maar een bemoediging om te komen, te drinken en te nemen.

Gods zegen toegewenst,
Ds. C. Harinck