De Heere Jezus ter rechterhand Gods

Ds. H.H. Klomp / Geen reacties

Vraag

In sommige bijbelgedeeltes staat dat de Heere Jezus zit ter rechterhand Gods, in andere bijbelgedeeltes staat weer dat de Heere Jezus staat ter rechterhand Gods. Is dit niet in strijd met elkaar?

Antwoord

Beste vragensteller,

Nee dit is niet in strijd met elkaar. De belijdenis van Jezus als “zittende ter rechterhand van God” betekent dat Zijn werk volkomen af is: Hij mag er bij gaan zitten, met eerbied gezegd. De OT-hogepriester mocht nooit gaan zitten als hij in dienst was. Hij was namelijk nooit klaar. En als zijn dienst voorbij was dan moest een andere hogepriester aantreden. Ook steeds druk in de weer. Want zij brachten wel verzoening maar niet definitief. Dat heeft de Heere Jezus gedaan met Zijn eigen bloed. Zie Hebreeën 7:23-25. Toen Christus Zijn eigen offer bracht was de verzoening  volmaakt volbracht. Het voorhangsel in de tempel scheurt dan  middendoor, van boven naar beneden (Marcus 15:38). Dit was een sprekend getuigenis dat de oude tijd voorbij was en de nieuwe tijd aangebroken.

De verzoening wordt nu bediend vanaf de troon van de genade, waarop Jezus als Hogepriester zit. Zie Hebr. 4:14-16. Maar soms staat Hij ook (op). Denk bijvoorbeeld aan wat Stefanus zegt als hij de marteldood sterft (in Hand. 7:56): “Ik zie de Zoon des mensen, staande aan de rechterhand van God!” Dit duidt op betrokkenheid van de Heere bij het sterven van Zijn knecht Stefanus. De Heere Jezus staat gereed om de ziel van Stefanus bij Zich te nemen. En Stefanus’ lichaam netjes te laten begraven (Hand.8:2).

Bij de zittende Hogepriester ligt het accent meer op de dienst der verzoening. Bij de staande Koning/Hogepriester ligt het accent meer op de verlossing, al sluit het ene aspect het andere niet uit. Mooi, vind je niet, zo’n bemoedigende bijbelse lijn voor al Gods volk en kinderen?!

Zegen van de Allerhoogste!

Groet,
Ds. H. H. Klomp

Tags in dit artikel:

Gods rechterhand