Lang bidden

Ds. A. Goedvree / 5 reacties

Vraag

Van mensen als Maarten Luther, Wilhelmus a Brakel, John Wesley en vele anderen wordt geschreven dat ze erg lang baden (uren; vier uur per dag bijvoorbeeld of een hele nacht). Is bekend waar ze dan om baden? Betrof het grootste deel van die gebeden hun eigen geestelijke leven of betrof dat vooral de voorbede? Zijn er ook richtlijnen t.a.v. het gebed, bijvoorbeeld in een aan te bevelen boek of zo?

Antwoord

Beste vragensteller,

Een mooie vraag, en tegelijk een beschamende zaak. In de Bijbel komen we het gebedsleven van Gods kinderen bijna op elke bladzijde tegen. En we mogen wel zeggen: hoe sterker het geloof, hoe omvangrijker het gebedsleven. Het omgekeerde geldt vaak ook: hoe omvangrijker het gebedsleven, hoe sterker het geloof (al is er geen is-gelijk-teken, het komt alles van Gods vrije genade). Feit is, dat wie dicht bij God leeft, daar tijd voor nodig heeft in zijn of haar binnenkamer. Dat blijkt uit de Schriften, dat blijkt ook uit het leven van diverse 'bekende' kinderen van God. Als je wilt weten hoe dat ging, lees dan het boek van Theodorus a Brakel, het geestelijke leven (even googlen, en je kunt het downloaden). Daar staat beschreven hoe hun gebedsleven gestalte kreeg. Overigens, het is opmerkelijk dat de vormgeving van hun gebedsleven veel weg heeft van de getijdengebeden van het kloosterleven. Dat roept bij ons een Rooms-Katholieke sfeer op, maar ten tijde van de Nadere Reformatie was dat een redelijk 'normaal' verschijnsel. Een gestructureerd gebedsleven was een zaak waar men naar verlangde en streefde - met behulp van Gods Geest. Daarbij komt dat sommige van die mensen door God bijzondere genade kregen om zulk gebedsleven uit te leven, wat meestal tegelijk verbonden was aan intense lezing van de Schriften en de overdenking daarvan.

Dat gebeurt nog wel. Ik sprak eens een oude dame, die stil in haar kamer in het verzorgingstehuis zat. Ze vertelde me dat ze zo 'druk' was. Ik zei, een beetje verwonderd: "O ja, waarmee dan." Ze zei: "Ik heb het druk in de gebeden, want hoe meer je er over denkt, hoe meer er te bidden is."

Jammer dat deze zaken ons steeds onbekender zijn geworden, dat is tegelijk ook beschamend. Laten we gedurig in onze binnenkamer gevonden worden, of de Heere ons wil gebruiken als gebedspilaren in een gebedsloze tijd.

Vriendelijke groeten,
Ds. A. Goedvree

5 reacties
adriano313
Gebed is tweezijdige communicatie. Van jou naar God maar ook van God naar jou. Echter vaak wordt dit over het hoofd gezien en bidden we een hele waslijst met noden of zorgen die we allemaal bij God neerleggen en zeggen dan amen en vervolgen onze dag....

Het is alsof je tegen je vader praat en alleen maar oplossingen wil en voor de rest weer wegloopt
Maar WANNEER mag Hij dan terugpraten...

Wanneer mag Hij zeggen wat jij moet bidden omdat Hij alles overziet, zodat er door jou gewerkt kan worden? Want bidden heeft als doel, dat jij de Hemel toestemming geeft om zaken te bewerkstelligen. Oftewel, gebed is licentie voor hemelse interventie. In gebed ben jij dus van belang voor God zodat Hij zijn koninkrijk door jou gebed kan uitbouwen.

Wat betekend dit in de praktijk?
Met ons gecontroleerde gedrag of met ons verstand willen we graag alles begrijpen en beheersen. Dat vermoeilijkt het overgeven aan God. Zelfs als we zeggen: Heer u regeert, dan hoop ik (bid ik) dat u er nog staat als God echt door de Heilige Geest in u gaat werken.
En denk dan eens niet gelijk aan duistere praktijken maar houdt eens een fucus op Jezus Christus en zijn Koninkrijk dat komt. Want Hij geeft u geen schorpioenen of slangen.
Want hoe moet Zijn Koninkrijk er dan komen? Hoe moet zijn wil dan geschieden op deze aarde? God kan dat niet zelf, daar heeft hij U en mij voor nodig en een belangrijke baanbreker is dan ook gebed. Een gebed wat dan gebeden wordt vanuit ons eigen verstand is volgens mij niet echt effectief of overzichtelijk en erg moeilijk om 1 uur vol te houden. Laat staan de 4 uur die u illustreert.

Maar als bidden gebeurt onder leiding van de Heilige Geest dan wilt u alleen maar meer bidden, alsof er een onuitblusselijk verhaal van bezieling en emotie voltrekt. De tijd is dan niet meer belangrijk. Want God is emotie, zijn Heerlijkheid is vol met bezieling en zijn Glorie is van ongekende kracht en pracht. Bidt daarom maar of Hij u wilt leiden door zijn Heilige Geest. Gewoon heel praktisch:
Heere Jezus, wilt u mij leiden in mijn gebeden. Wilt u mij door uw Heilige geest vertellen wat ik moet bidden. Heere Jezus wilt u daar zijn om te vertellen wat u wil is en deze laten geschieden.

Een aanrader is "effectief bidden - voor wie verlangt naar doorbraak in gebed" van Michael Kimuli ISBN 90-5811-024-9. Maar ook door gewoon elke week mee te doen in een gebedsgroep zal je Gods Leiding en Aanwezigheid meer verstaan. Ook dit is een groeiproces maar wel een hele mooie.
haximo360
@Adriano313, ik ben het met veel van je verhaal oneens, en vooral met dit: 'God is emotie', dat slaat werkelijk alles. Lees je Bijbel eens nauwkeurig zou ik zeggen.
adriano313
Beste @haximo360, u mag het best oneens zijn hoor, dat heb ik ook wel eens.
Maar wat bedoelt u nu met lees je bijbel nauwkeurig? Welk Bijbelboek, hoofdstuk of Bijbelvers zou ik dan volgens u moeten lezen?
Misschien kunt u het mij uitleggen wat u nu precies bedoelt
haximo360
Nou, waar haal je vandaan dat God emotie is?
adriano313
Beste @haximo360, misschien ter verduidelijking

Matteüs 22:37
Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand

Agepe (griekse grondtekst) komt veelvuldig voor in de Bijbel en staat voor de ONvoorwaardelijke liefde van God.
Het staat centraal voor wie God is en vanwaar uit Hij u, mij en alle anderen mensen op deze aarde heeft gemaakt, maar ook hoe Hij ons benadert voor een relatie met Hem. (liefdekoorden)

God liefhebben is niet iets wat wij dus moeten doen in de zin van van eenzijdige liefde,
maar binnen een relatie werkt liefde juist visaversa en wil Hij graag onze Vader zijn.
Waarbij Hij ons EERST heeft lief gehad en waarbij Hij als Vader bewogenheid heeft voor zijn kind.
Een goed voorbeeld is de gelijkenis van de verloren zoon. lucas 15
De vader stond al op de uitkijk naar zijn zoon (ondanks dat hij niet wist wanneer zijn zoon zou terugkeren) en dan lezen we:

"En als hij nog ver van hem was, zag hem zijn vader, en werd met innerlijke ontferming bewogen; en toelopende, viel hem om zijn hals, en kuste hem".

Wat een bewogenheid nietwaar...