Niet mee met het SOW-proces

Ds. B.J. van Vreeswijk / Geen reacties

Vraag

Al enige tijd volg ik deze vragenrubriek, maar ik heb nog een vraag over de kerk. Bij ons gaat het totaal anders tijdens de dienst dan wat jullie (voor)schrijven. Het is een NH-kerk op GG. Er worden naast psalmen (oude berijming) ook gezangen en psalmen in de nieuwe berijming gezongen en dat alles ritmisch. Verder dragen vrouwen geen hoed. We gebruiken ook de nieuwe versie van het doopformulier, om en om met het oude. In de preek wordt wel gewaarschuwd dat we zondaar zijn en we tot geloof moeten komen omdat het anders nooit goed kan komen tussen God en de mensen. De uiterlijke dingen verschillen dus nogal met wat jullie zeggen. Toch gaan we niet mee met het SOW-proces. Betekent dit dat deze kerk een valse kerk is en dat iedereen die hier naar toe gaat verkeerd doet en zo niet in de hemel kan komen?

Antwoord

Over het Samen op Wegproces wordt zeer verschillend gedacht en gesproken. Beperken we ons tot de behoudende kerkelijke kringen dan is duidelijk dat de kerken voortkomend uit de verschillende afscheidingen die we gehad hebben unaniem afwijzend zijn.

De pijn ligt het diepst in de behoudende vleugel van de Nederlandse Hervormde Kerk (NHK). Met name binnen de Gereformeerde Bond (GB) wordt een fusie vrijwel unaniem afgewezen. De reden is dan dat de belijdenistraditie van de NHK gereformeerd is, voortkomend uit de traditie van Calvijn. Daarnaast staat in de nieuwe kerkorde de Lutherse traditie, die op bepaalde punten afwijkt van de calvinistische. Om daaraan tegemoet te komen wordt verwezen naar gevoerde internationale leergesprekken die geleid hebben tot de opstelling van een verklaring: de Konkordie van Leuenberg. Daarin wordt uitgesproken dat de verschillen niet zo groot zijn dat de kerken niet kunnen samenkomen. Deze kerkorde(artikelen) zijn aanvaard en de eindstemming over het verenigingsbesluit is aanstaande.

Wat gedaan moet worden als het verenigingsbesluit aanvaard wordt verdeelt het hoofdbestuur van de GB en het opgerichte Comite tot behoud van de NHK. De GB wijst op de trouw van God en de eenheid van Zijn verbond in het Oude en Nieuwe Testament. Nooit heeft de bijbel de oproep laten klinken om af te scheuren. Wel klinkt de oproep tot bekering en lezen we de dreiging met Gods straf.

De GB zegt: wij mogen onder de kerkelijke tekortkomingen en schuld niet weglopen. Het Comite zegt: Alleen in gehoorzaamheid ligt zegen. In feite is het de steeds weer optredende spanning bij dreigende scheuringen in de kerkgeschiedenis.

Het zal wel duidelijk zijn dat de diepe verschillen van mening veel verder reiken dan ritmisch zingen, het gebruik van bepaalde formulieren, het dragen van een hoed door vrouwen enz. De vraag of de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) een valse kerk zal zijn wordt door het Comite niet bevestigend beantwoord. Dat zou betekenen dat broeders (en zusters) met wie geestelijke eenheid ervaren wordt en die meegaan in de PKN dan afgeschreven worden. Dan plaatsen we ons op de stoel van de hemelse Rechter. Dat wil men niet.

Concluderend: Velen, die zich geestelijk nauw verwant voelen worden door SOW uiteen gedreven en gaan verschillende wegen. Dat dit echt zal gebeuren moge God verhoeden. Dat mag ons gebed zijn.

Ds. B. J. van Vreeswijk