Mijn vriend wil op zondag gaan werken

Ds. B.J. van Vreeswijk / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend (inmiddels heb ik een jaar verkering met hem) wil op zondag gaan werken. Hij werkt nu alleen nog door de weeks, maar zijn filiaalmanager zoekt een vervanger om op zondag te gaan werken. Hij wil het graag, maar ik niet. Er zullen bij mij thuis dan ook problemen over komen en ik wil graag een vriend die gewoon met mij op zondag naar de kerk wil. Hij is wel christelijk, maar hij doet er niet veel aan. Ik vind het erg moeilijk om hem uit te leggen waarom ik niet wil dat hij op zondag gaat werken, Hij wil zijn zin krijgen, maar ik natuurlijk ook. Ik wil dat hij gewoon op zondag naar de kerk blijft gaan. Kunt u me alstublieft hierbij helpen?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Verkeringstijd is er om elkaar te leren kennen. Is er op de verschillende terreinen van het leven zoveel eensgezindheid dat je het vertrouwen hebt dat je met elkaar het leven kunt delen en bestand bent tegen tegenslagen en karakterverschillen. Onmisbaar is daarin natuurlijk groeiende hartelijke liefde. Maar ook levensprincipes waarop je in tijden van storm en wezenlijke vragen kunt terug vallen.

Voor ons is dat het Woord van God. Als dat niet je uitgangspunt is dwaal jij op een gegeven moment af of je krijgt vroeg of laat spanningen in je huwelijk. In feite zie ik je vraag als een testcase om elkaar te vragen wat het Woord van God voor ons betekent of ons waard is. Zeker niet in de eerste plaats of het moeilijkheden geeft met je ouders. Waar sta jij?

In de samenleving is een wet aangenomen die ruimte biedt om niet noodzakelijke zondagsarbeid te weigeren. Het belang van de collectieve rustdag in onze 24-uurseconomie wordt breed erkend. Christenen wijzen op de sabbat als inzetting van God na de schepping waarop we zullen rusten en op de opstandingsdag van Christus, de zondag, waarop we in de kerk ons richten op Zijn werk en wederkomst.

Mijn eerlijk advies is: bespreek de fundamentele uitgangspunten van je leven, luisterend naar de bijbel. Daarop rust zegen.

Kun jij je voorstellen dat je vriend werkt en jij in de kerk zit? Hij druk met de dingen die voorbijgaan en jij met die blijven tot in eeuwigheid? Hoe wordt jullie zondagavond?

Je ontloopt de keuze niet. Vraag hem: heb je mij lief, heb je Gods Woord lief. Het antwoord moet je keuze helder maken.

Ds. B. J. van Vreeswijk

Tags in dit artikel:

verkeringzondag