Vitamine K voor baby

drs. N. Wolswinkel / 9 reacties

Vraag

Voor na de bevalling van ons kindje ben ik me aan het verdiepen in het geven van vitamine k. Er is hier weinig (betrouwbare en evenwichtige) informatie over te vinden. De reguliere geneeskunde adviseert dit toe te dienen direct na de geboorte en daarna tot drie maanden te geven met als reden dat kinderen kans hebben op een bloeding (zeer kleine kans). Ik kan me dit voorstellen indien er sprake is van een heftige bevalling en gebruik van de vacuümpomp (dus een vroege bloeding). Echter kan ik niets vinden wanneer er een normale bevalling is, plus geen specifiek medicijngebruik door de moeder (dus een late bloeding). Is het wel nodig vitamine k te geven wanneer er een normale bevalling is en de moeder geen medicijnen heeft gebruikt?

En: als het wel nodig is door bijvoorbeeld geboorte met behulp van vacuümpomp, is het dan wel nodig om drie maanden lang vitamine k te geven? De eerste toediening is immers voor kans op vroege bloedingen, terwijl het drie maanden toedienen gericht is op latere bloedingen. Volgens de reguliere geneeskunde bevat borstvoeding te weinig vitamine k en heeft een baby dit te weinig, maar er zijn weinig onderzoeken gedaan (of te vinden) waarin dit wordt aangetoond. Is het wel goed om preventief vitamine k te geven? De nadelen van het geven van vitamine k zijn namelijk nog onbekend/niet onderzocht. Simpelweg: we nemen toch ook geen paracetamol voordat we de deur uit gaan, voor het geval we ons hoofd stoten?

Antwoord

Dit is wat het Voedingscentrum er over zegt:

“Pasgeboren baby's kunnen een tekort hebben aan vitamine K, omdat ze tijdens de zwangerschap te weinig binnenkrijgen. Dat komt doordat: 1. vitamine K het ongeboren kind niet via de placenta kan bereiken. Daardoor kan het kind geen voorraad opslaan. 2. de baby nog onvoldoende darmbacteriën heeft om voldoende vitamine K aan te maken. Alle kinderen krijgen vlak na de geboorte extra vitamine K. Baby's die borstvoeding krijgen, hebben de eerste 12 weken 150 microgram vitamine K-druppels nodig. In flesvoeding zit al voldoende vitamine K. Het is wel aan te raden om extra vitamine K te geven wanneer er minder dan 500 ml kunstmatige zuigelingen(fles)voeding wordt gegeven.”

Hopelijk is het zo duidelijk.

Drs. N. Wolswinkel

Tags in dit artikel:

babyvitamine
9 reacties
Sarah19
'Toevallig' ben ik me sinds kort ook in dit onderwerp gaan inlezen aangezien wij over anderhalve maand ons eerste kindje verwachten. De redenatie van de vraagsteller zou zo de mijne kunnen zijn.

Als aanvulling op het antwoord van de deskundige zou ik de vraagsteller willen adviseren zowel de standpunten die vóór als tegen vitamine K pleiten te onderzoeken (samen met zijn/haar vrouw/man) en dit onderwerp in gebed bij de Heere te brengen. Hij kent de werking van ons lichaam als geen ander en wil ons hierin ongetwijfeld wijsheid schenken. Kies dan het geen waar je jezelf het meest prettig/gerust bij voelt. Dat is in ieder geval het advies dat ik vanuit mijn omgeving krijg.

Voor een wetenschappelijk artikel dat kritisch kijkt naar vitamine K kunt u zoeken op "Postnatal Vitamin K" van Sarah Wickham. Het artikel is ook in het Nederlands vertaald te vinden.

Voor de vóór argumenten zou u het artikel "Briefadvies vitamine K-suppletie bij zuigelingen" van de Gezondheidsraad (verschenen in 2010) kunnen opzoeken.

Wijsheid gewenst bij het maken van deze afweging!
Jess
Bij de jongste ben ik best vaak de vit. K vergeten maar die functioneert niet anders dan de rest.
bakvis
denk niet te makkelijk over vitamine K!
hier kids die dat niet zelf aanmaken.... daar kom je pas na veel getob en gezoek achter! en je hebt het echt nodig voor je bloedstolling.
zie het antwoord...waarom zou je het je baby'tje niet geven?
bedenk wat er kan gebeuren (of zoek eens op www) als de stolling van kindje niet goed is en hij/zij krijgt een bloeding...
laat je kindje toch niet bewust dat risico lopen!!
sydneylover
Wij hebben onze kinderen nooit vitamine K gegeven, ondanks wat het Voedingscentrum hierover zegt.

Ik kan me namelijk domweg niet voorstellen dat al eeuwenlang kinderen geboren worden die nog nooit extra vitamine K toegediend hebben gekregen, en dat dat nu ineens wel nodig is..
bakvis
"Ik kan me namelijk domweg niet voorstellen dat al eeuwenlang kinderen geboren worden die nog nooit extra vitamine K toegediend hebben gekregen, en dat dat nu ineens wel nodig is.."

uh..iets met onderzoek..voortschrijdend inzicht ofzo...

als je goed het antwoord leest maakt een kind het normaliter de eerste maanden niet zelf aan.
daarom dan vit.K geven.
daarna wordt het als het goed is door het lichaam zelf aangemaakt.

"Bij de jongste ben ik best vaak de vit. K vergeten maar die functioneert niet anders dan de rest."
als er niets gebeurt merk je daar idd niets van..functioneert je kind als ieder ander, totdat er wel iets gebeurt..en je kindje een fikse bloeding heeft..al dan niet zichtbaar... dan merk je het wel degelijk!
sydneylover
@bakvis

Hoe hebben al die baby's in vroeger eeuwen dan zonder extra vitamine K overleefd :-)?
sydneylover
@bakvis

'Voortschrijdend inzicht'. Dat zou het voor mij zijn als er een duidelijke groep zuigelingen zou zijn die om bepaalde sociale of medische redenen een risico zou lopen en daarom extra vitamine K zou moeten krijgen.

Het feit dat het rücksichtlos voor alle zuigelingen wordt voorgeschreven doet mij eerder aan een farmaceutische lobby denken dan aan voorschrijdend inzicht. Wat het Voedingscentrum ook mag zeggen..
bakvis
zoek er eens e.e.a. over op en je zult versteld staan!
in lobby niet voor de farm.industrie maar ben behoorlijk ervaringsdeskundig op gebied van vitamine K...helaas...

"Het feit dat het rücksichtlos voor alle zuigelingen wordt voorgeschreven doet mij eerder aan een farmaceutische lobby denken dan aan voortschrijdend inzicht. Wat het Voedingscentrum ook mag zeggen.."

tsja..dat is jouw mening.
helaas wijst onderzoek toch echt uit dat baby's dit niet aanmaken in de eerste maanden van hun leven.
bakvis
Hoe hebben al die baby's in vroeger eeuwen dan zonder extra vitamine K overleefd :-)?

als er niets geks gebeurt overleef je prima.
zo kan je als volwassene ook prima leven zonder vitamine K...tenzij je een bloeding krijgt; dan heb je opeens wel een probleem omdat vitamine K je bloedstolling regelt.
geen vitamine K aanmaken =slechte (of bijna geen) stolling en wat dat betekend hoef ik je hopelijk niet uit te leggen?