Adam en Eva worden groot volk

Ds. B.J. van Vreeswijk / Geen reacties

Vraag

Als Adam en Eva de eerste twee mensen waren, hoe kan het dan dat het uiteindelijk een groot volk werd?

Antwoord

Het begin van de schepping is uniek. Ook na de zondeval is er nog iets merkbaar van Gods bedoeling dat er geen dood zou zijn. Immers van Adam lezen we dat hij 930 jaar oud werd. De opsomming van meerdere stamvaders in Genesis is: en hij gewon zonen en dochters.

Wat voor ons vreemd, ongepast en ook verboden is, het trouwen van bijvoorbeeld broer en zus, kon in de begintijd niet anders. Langzaam breidde het menselijk geslacht zich uit.

Denk ook aan de hernieuwde start na de zondvloed. Vier echtparen waren overgebleven. Geleidelijk heeft de mensheid zich verspreid en onder invloed van klimaat en leefomstandigheden verder ontwikkeld tot volken en rassen. Daarmee kon een noodzakelijke eerste fase worden opgevolgd door een nieuwe tijd met daarbij gegeven wetten ook op het gebied van de seksualiteit en de onderlinge familieverhoudingen.

Ds. B. J. van Vreeswijk

Tags in dit artikel:

AdamEvaGenesis