Geest der heiligmaking

Ds. B.J. van Vreeswijk / Geen reacties

Vraag

Wat wordt bedoeld met "geest der heiligmaking?" Rom. 1:4.

Antwoord

Romeinen 1:3,4 is in onze Statenvertaling alleen al in het lezen heel moeilijk te begrijpen. Ik probeer via een zo letterlijk mogelijke vertaling uit het Grieks de verstaanbaarheid te vergroten: aangaande Zijn Zoon, de geborene uit het zaad van David door het vlees, de Aangestelde (als) Zoon van God in kracht door de Geest van de heiligheid, sinds de opstanding van de doden, (nl.) Jezus Christus, onze Heere.

In de eerste plaats wil Paulus in de aanduiding van de geboorte van Jezus als mens Zijn zwakheid aangeven. Ieder mens is sterfelijk. Daartegenover staat het onsterfelijke van Jezus als Zoon van God. Bij Hem was de Geest van de heiligheid, dus de Heilige Geest, Die in Hem lichamelijk woont.

Door de opstanding uit de dood is Christus met kracht geproclameerd als de Zoon van God. Door de opstanding wordt de nieuwe schepping zichtbaar. Het gaat om de vernieuwende werking van de Geest in de herschepping die in het leven van een mens als heiligmaking (merkbare vernieuwing, verandering) doorwerkt. Door Christus heeft het tijdperk van de alleenheerschappij van het (zondige) vlees in de mens afgedaan.

Ds. B. J. van Vreeswijk

Lees meer artikelen over:

heiliging