Opgeblazen gevoel

A. Kwakernaak / Geen reacties

Vraag

Ik heb een medische vraag. Sinds ongeveer een half jaar heb ik zeer regelmatig een erg opgeblazen gevoel van binnen, net onder en tussen mijn borsten. Een aantal dagen achter elkaar, gevolgd door een periode niet, heb ik dan soms een uur, soms een hele middag steeds dusdanig last ervan dat ik steeds deze lucht door boeren kwijt moet. Doordat dit soms zo aanhoudt gaat het over in braken (met name slijm). Het is inmiddels dusdanig dat het het normale functioneren in de weg gaat staan (ik kan bijna geen telefoon opnemen als ik zo'n bui heb, omdat ik niet weet hoelang het gesprek gaat duren). Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn? Ik heb vroeger ook wel vaker last gehad van braken, maar niet in combinatie met dit opgeblazen gevoel/overtollig lucht. Een oorzaak kan niet liggen in een wijziging van eet/leef/werkomstandigheden (gelijk gebleven). Ik slik alleen microgynon 50, ook ongeveer een half jaar. Verder gebruik ik geen medicijnen.

Antwoord

Als ik al uw klachten op een rijtje zet, denk ik toch het eerste aan een maagprobleem of dikke darmprobleem. Het kan zijn dat het maagslijmvlies geïrriteerd is, waardoor de klachten ontstaan van een opgeblazen gevoel onder het borstbeen, opboeren en braken. Uw huisarts kan u daar tabletten voor geven als proefbehandeling, waarna na twee weken gekeken wordt of de klachten verdwenen zijn. Eventueel daarna gevolgd door verder onderzoek.

Ook kan het een probleem van de dikke darm zijn, die wanneer deze geprikkeld wordt ,ook maagirritatie kan geven.

U kunt altijd proberen koffie te vermijden, geen koolzuur te gebruiken, niet te roken en geen scherp gekruid voedsel te gebruiken, aangezien deze dingen maag- en darmproblemen kunnen geven.
Indien deze adviezen geen resultaat hebben, zou ik toch een afspraak op het spreekuur van uw huisarts maken.

A. Kwakernaak

Lees meer artikelen over:

medisch