Eenrichtingverkeer bij eerste chat

C. M. Chr. Rots - de Weger / 6 reacties

Vraag

Ik ben een jongeman van 21 jaar en zou wel graag een vriendin willen hebben. Nu raakte ik onlangs verzeild op een datingsite. Ik kwam daar iemand tegen en er ontstond een gesprek. Alleen nu liep ik tegen het feit aan dat zij vooral veel over zichzelf vertelde en maar weinig naar mijn verhaal/leven vroeg. Voor mijn idee moet er toch een balans zijn in een dergelijk gesprek. Ik vind het zelf altijd wat arrogant overkomen om van alles over jezelf te vertellen zonder dat daar direct naar gevraagd is! Hoe moet ik hier mee omgaan?

Ik kan ook wel veel over mezelf gaan vertellen zonder dat zij directe vragen stelt, maar dat ligt niet in mijn karakter. Of kan ik haar er beter mee confronteren? Ik heb deze ervaring weleens vaker gehad. Toen ik er een opmerking over maakte zei de persoon in kwestie dat het haar niet opgevallen was. Is zo'n soort houding in een gesprek dan normaal? Ik vind het tamelijk individualistisch overkomen. Ik hoop dat mijn vraag/denkrichting een beetje duidelijk is anders wil ik gerust verder toelichten.

Antwoord

Beste jongeman,

Hoewel ik geen ervaring heb met datingsites, neem ik aan dat een ‘gesprek’ digitaal is. Dus zo ongeveer op de manier waarop wij nu communiceren. Klopt dit?

Dan kun je wel dénken dat de ander vragen stelt in plaats van aan het woord te blijven over zichzelf. Maar dat denken heeft níét met die ander te maken, maar met je eigen houding. Als jij vindt dat zíj moet vragen, maak dat dan duidelijk. Je kunt ook initiatief némen door het éénrichtingverkeer te doorbreken. Met een beetje humor kom je dan waarschijnlijk verder dan met het koesteren van je eigen verwachtingen. Zei iemand anders ook al niet dat zij niet doorhad dat jij ‘bescheiden’ bent? Het gaat er maar om of je elkaar wilt leren kennen. Een relatie is per definitie een groeiproces en die groei wens ik je toe. Ook in het leren kennen van je eigen mogelijkheden en beperkingen, die alles te maken hebben met jóúw (aangeleerde) waardepatronen.

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

communicatiedating
6 reacties
Jeremiah
Zo zijn vrouwen. Praatgrage wezens. Als man is het onze taak om het nuttige eruit te filteren en daarnaast af en toe een subtiel hm, ja of nee te laten horen ;)
mluther
@Jeremiah Wat een vrouw onvriendelijke reactie. Alsof mannen datgene wat je noemt niet zijn.

Vrouwen zijn vaak geïnteresseerd naar jou als persoon, maar je moet je als man dan ook wel open leren stellen. Een vrouw communiceert vaak op een dieper niveau als mannen, het hartsniveau.

Mannen daarentegen communiceren vaak op feiten-niveau. Het is een niveau wat in een relatie niet zo boeiend is. De uitdaging is dan ook op op het hartsniveau te leren communiceren.
Jaleco
Grappig om te lezen hoe mannen over vrouwen denken.
Het kan ook te maken hebben met de omgeving waar je vandaan komt. Doorgaans vertellen ze in het westen van het land uit zichzelf van alles, terwijl mensen op de Veluwe wat afwachtender zijn. Dan kan ook nog meespelen hoe het er thuis aan toeging. Bij het ene gezin vertellen ze allemaal hun verhaal, terwijl in een ander gezin ze elkaar bevragen.
Als de vragensteller uit een gezin komt waar ze elkaar bevragen en de dame uit het verhaal uit een gezin waar ze alles vertellen, kan dit voorkomen. De dame kan dan over deze jongeheer denken 'waarom vertelt hij niet, heeft hij niet te vertellen? wat een saaie jongen'. Goed advies van mevr. Rots!
kram94
Zelf heb ik het niet zo op datingssites. Het contact ontstaat online, met een foto van iemand die er in werkelijkheid misschien anders uit kan zien (vgl. Facebook). Ga gewoon naar avonden of weekend waar veel jongeren komen, dan kom je vanzelf een leuk iemand tegen! :)

Daarnaast weet ik uit ervaring (in real life) dat als er een klik is, dat de interesse in elkaar wederzijds is en er dus van beide kanten vragen komen én dat je allebei graag wil dat de ander veel over je te weten komt dus je allebei ook veel over jezelf vertelt aan de ander. Maar dat moet op gang komen. Heb niet alleen contact via een datingssite, maar ga eens een keer uit eten of iets leuks samen doen! Het beste, vraagsteller!
Benthe
Tjonge,,,aardige reactie jeremiah!
Mijn ervaring is, dat er niet zo veel echt belangstellende mensen zijn, mannen en vrouwen dat maakt niet uit...veel mensen praten graag over zichzelf maar hebben geen interesse in de ander.
Je zou het haar kunnen vragen, ben je ook geïnteresseerd in mijn verhaal?!
Dan kom je er wel achter denk ik
MariekeH
Beste vragensteller,

Graag wil ik je wijzen op het verschil in karakter. De ene mens is de andere niet, zoals Jaleco al aangaf. Hoogstwaarschijnlijk is het meisje waar je mee emailde/chatte een enthousiast persoon die graag iets met je wil delen vanuit haar leven. Vat dit dus positief op en probeer zelf ook iets meer van jezelf te vertellen. Dat houdt het gesprek op gang en daarnaast leer je zo de ander ook beter kennen. Uiteraard is het goed om naar elkaars welstand, interesses en andere dingen te vragen. Maar naar elkaar luisteren is nog veel belangrijker.

Uit de vraag die je stelt merk ik op dat je het meisje niet meer zo 'geweldig' vind. Zoals Mw. Rots al aangaf, moet je elkaar leren kennen. Dat kun je het beste in de praktijk doen, daar leer je elkaar het allerbeste kennen! Het is het beste om je verlangen naar een partner neer te leggen bij de Heere, want er staat niet voor niets in het huwelijksformulier dat Hij ze Zelf met Zijn hand naar elkaar toebrengt (in eigen woorden).
Heel veel wijsheid toegewenst in het vinden van je levenspartner.