Zwangerschapsafbreking bij dodelijke aandoening

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Hoe wordt er gedacht over het meewerken aan zwangerschapsafbrekingen bij een kind met een niet aan het leven verenigbare aandoening? Dit is voor mij met name een twijfelgeval. Bij sommige aandoeningen, bijvoorbeeld bij een kind zonder nieren, is het voor 100 procent zeker dat het kind overlijdt. Is een zwangerschapsafbreking voor het kind dan niet lijdenbesparend? Als ik hier als verpleegkundige niet aan meewerk, krijg ik veel onbegrip van collega’s en leidinggevenden. Graag zou ik dit aan mevrouw Hoek-van Kooten willen voorleggen.

Antwoord

Ik vind dit eigenlijk zo'n bijzondere vraag die een heel zorgvuldig antwoord vereist. Ik vind het moeilijk hier in algemene zin iets over te zeggen. Dit heeft zozeer met de beroepspraktijk te maken dat je me voor deze keer persoonlijk mag mailen.

Alie Hoek-van Kooten

Naschrift van de redactie:

Emailadres opvraagbaar via info@refoweb.nl

Tags in dit artikel:

abortus