De God van de christenen

Ds. K. van den Geest / 4 reacties

Vraag

Welke God aanbidden christenen? Ik ken Jezus wel, maar over welke God wordt er gesproken in jullie Bijbel? En hoezo denken christenen dan dat ze op God lijken? God staat toch boven ons?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Welke God: Christenen aanbidden God als de Vader van Jezus Christus. In het Evangelie van Johannes gaat het veel over de vraag: wie is Jezus? Johannes zegt daarvan: God is mens geworden en heeft bij ons gewoond. Wie de mensgeworden Zoon van God kent (Jezus), kent God zelf en ziet Zijn ware gezicht. Ook Jezus heeft het zo gezegd: wie mij kent, kent God zelf (Johannes 14). Dat betekent dus, dat je God alleen kunt kennen en aanbidden als je Jezus Christus leert kennen. Hij is de volmaakte mens, de zuivere afspiegeling van wie God is. Hij heeft dat laten zien in Zijn aardse leven: Zijn liefde, Zijn mededogen voor mensen aan de onderkant, kanslozen en verstotenen. En vooral in zijn vrijwillige dood aan het kruis, door mensen en zelfs God de Vader verworpen. Zo werd Hij het offer tot redding van de in zonde gevallen wereld, en door Zijn opstanding de overwinnaar over kwaad en dood.

Dus christenen aanbidden God de Vader van Christus, onze Vader door Hem Jezus Christus is zo de sleutel tot de hele Bijbel, ook het Oude Testament. Christenen lezen de Bijbel vanuit Jezus Christus, we lezen hem 'terug' in het Oude en zien hem onthuld als Gods bewijs van liefde in het Nieuwe Testament. Het Oude Testament lezen terwijl je Jezus Christus buiten beschouwing laat is niets anders dan de Koran lezen. Dan komt God dus nooit dichtbij, maar blijft hij de toornende en verheven God, ver weg en onbereikbaar. In Jezus Christus zie je pas wie hij echt is: God van liefde en vergeving.

Op God lijken: Christenen geloven dat Jezus' overwinning en opstanding ook gevolgen heeft voor mensen die in Hem geloven. Dan gaan we steeds meer zijn 'karaktertrekken' vertonen. In Galaten 5 spreekt Paulus over de "vrucht van de Geest". De Geest van Jezus Christus maakt dat we Christus' liefde en vergevingsgezindheid etc. ook gaan vertonen, al is het met vallen en opstaan. Zo gaan we op Hem lijken, of zoals de Bijbel zegt, Zijn beeld vertonen (Kolossenzen 3). De Bijbel noemt gelovigen daarom ook wel nieuwe scheppingen (2 Korinthiers 5).

Als Jezus worden betekent niet dat mensen God worden of op Zijn niveau staan. Zeker staat God oneindig boven mensen. Maar het betekent wel dat Zijn goede eigenschappen in hun leven zichtbaar gaan worden. Hopelijk nooit hoogmoedig of arrogant, alsof christenen beter zouden zijn dan anderen. Want één belangrijke eigenschap van Jezus is juist bescheidenheid, nederigheid. Dat betekent dat je nooit aandacht vraagt voor jouw 'voorbeeldigheid' of wat dan ook, maar eerder een stapje terug leert doen ten behoeve van je naaste.

Ik kan de vraagsteller adviseren een Alphacursus te gaan doen, ter nadere kennismaking met het christelijk geloof. Of een internetcursus over Waarom Jezus. Hopelijk kun je dan gaan begrijpen dat God zichzelf pas echt aan mensen heeft onthuld door zijn Zoon Jezus Christus.

Ds. K. van den Geest

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Nederlandse Gereformeerde Kerken
  • Woon/standplaats:
    Deventer
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

christenenGodsbeeld
4 reacties
Ruben92
Prachtig antwoord!!

Ter aanvulling: Wie is onze God?, de God van Abraham Isaak en Jacob, tot Wie wij kunnen komen door Christus Jezus.
handelingen2_21
Zeker met het antwoord eens:
ter aanvulling: wij geloven dat God de mens bij de schepping naar zijn Beeld heeft gemaakt. Denk nu niet dat God net zo als mensen is, want we zijn veel van dat beeld kwijtgeraakt bij de zondeval. Als Christus streef je (als het goed is) ernaar steeds meer op Christus te gaan lijken. Niet dat dat ooit volmaakt lukt, trouwens.
Ik zou je willen aanraden zeker eens dergelijke Alfa-cursus te volgen!
inChristus
Ik streef helemaal nergens naar. Ik laat het aan Degene over die dat kan. Geande: Alles wat God van je vraagt - dus ook op Christus lijken - krijg je. En je mag foutjes maken...
En Alpha is inderdaad een aanrader!!
inChristus
* oeps * Geande = Genade