Ik denk dat ik computerverslaafd ben. (...) Hoe kom ik er vanaf en leer ik er op...

D. van Genderen / Geen reacties

Vraag

Ik denk dat ik computerverslaafd ben. Ik zit 's avonds vaak achter pc, ook al wil ik niet of wil ik alleen mijn mail lezen. Vervolgens is het uiteindelijk nacht voordat ik er echter vandaan kom. Steeds kijk ik of ik de laatste berichten van het forum nog niet gemist heb. Ik wil dit niet. Het is een dwang. Hoe kom ik er vanaf en leer ik er op een gezonde manier mee omgaan? Heeft u tips?

Antwoord

Weet je, ik vind het heel goed van je dat je zelf in de gaten hebt wat de computer met jou doet. Veel mensen die aan de computer verslaafd zijn, hebben dat zelf niet eens in de gaten. De computer is op zich een prachtig apparaat, waar we veel goeds mee kunnen doen. Kijk maar naar Refoweb. We mogen God danken voor de mogelijkheden die Hij op dit terrein schenkt. En hoe blij we ook zijn met iedereen die onze site bezoekt, we willen natuurlijk niet dat mensen aan de site verslaafd raken.

Maar de computer kan zeker verslavend werken. Wanneer je per dag langer dan een uur of drie op zo’n manier met je computer bezig bent, spreken deskundigen inderdaad van een verslaving. Je kunt er zo door gegrepen zijn, dat je er het liefst heel de tijd achter zou zitten. In jouw geval omdat je denkt dat je anders berichten op het forum mist. Bij Refoweb is dan wel niet aan de orde dat je geconfronteerd wordt met zondige uitingen, maar wel lijkt het erop dat de computer een soort afgod van je is geworden, die je leven behoorlijk beheerst en in z’n greep heeft.

Om te kunnen veranderen, moet je dat eerst willen. Nu schrijf je dat dit bij jou inderdaad zo is. Dat is een eerste, maar wel belangrijke stap. Dat je erkent dat je verslaafd bent en dat je wilt veranderen. De vraag is vervolgens hoe je van deze verslaving af kunt komen. Simpele antwoorden zijn: zoek naar een andere vulling van je avonden, zoals een club of bijbelkring. Misschien heb je een hobby, ga eens fietsen of een eind wandelen. Lees een goed boek. Zoek alternatieven. Je kunt ook proberen een planning te maken van de momenten dat je de laatste berichten op het forum bekijkt. En probeer dat dan elke week te verminderen en streng voor jezelf te zijn.

Zulke adviezen kunnen helpen, maar een verslaving is meestal niet zomaar voorbij. Dat kost strijd. Overschat jezelf niet. Bespreek het eens met een vriend of met iemand die je vertrouwt. Het liefst een gelovig iemand, die ook voor je kan bidden. En ik neem aan dat je dit zelf ook in gebed bij de Heere brengt. Vraag Hem maar of Hij dat supersterke verlangen naar de computer wil wegnemen. Zodat de computer jou niet langer beheerst, maar de baas bent over de computer. Wat jou zelf niet lukt, kan de Heere wel! Zoekt dan ook eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid. Dat Hij op nummer 1 in je leven mag komen te staan en belangrijker voor je zal zijn dan de computer.

Dirk van Genderen