Psalmen op de volgorde gezet

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Wie heeft wanneer de psalmen op de volgorde gezet zoals ze nu in onze Bijbel staan?

Antwoord

Het is niet bekend wie de psalmen in de huidige volgorde gezet heeft zoals wij die in de Bijbel aantreffen. Wel is duidelijk dat de samenstelling nl. in 5 delen (1-41; 42-72; 73-89; 90-106; 107 150) in de tijd van het OT is gebeurd omdat deze zelfde indeling terug te vinden is in de Griekse vertaling van het OT, de zgn. LXX. Het is duidelijk dat de psalmen zo gebundeld zijn om te kunnen gebruiken in de Joodse eredienst. Voor verdere studie is het goed om een Christelijke of Bijbelse encyclopedie te raadplegen of de inleiding op de psalmen in een Bijbelverklaring te lezen.

Ds. A. J. Schalkoort

Lees meer artikelen over:

Psalmen