(...) Het kan toch niet samengaan: zondags op hele noten de psalmen zingen en do...

Ds. G. Herwig / Geen reacties

Vraag

Tegenwoordig is sporten erg populair. Je kunt natuurlijk gewoon lekker gaan fietsen, wandelen of zwemmen. Niks mee mis en heel gezond! Maar nu gaan steeds meer refo's naar de sportschool voor fietsen of naar aqua-sessies in het zwembad. Dat gebeurt onder harde popmuziek. Ik vroeg er een jonge vrouw naar. Van haar mag je nauwelijks iets anders zingen dan psalmen, maar zij sport wel op de meest heftige muziek met allerlei teksten. Ze zegt dat ze zonder dat ritme de oefeningen niet kan doen. En... ze hoort toch niet wat er gezongen wordt. Ik wil haar waarschuwen, maar weet niet goed hoe. Het kan toch niet samengaan: zondags op hele noten de psalmen zingen en doordeweeks dat gespring op die keiharde wereldse muziek?

Antwoord

In je vraag verwoord je iets ‘dubbels’. “Van haar mag je nauwelijks iets anders zingen dan psalmen, maar....”. Helaas herken ik dat heel sterk in onze gezindte. ’s Zondags denken we vaak in “wij - zij”, doordeweeks behoren we op veel gebieden tot “zij”. Met wat eerlijk zelfonderzoek zul je ontdekken, dat dit ook geldt voor jou en mij. Wat dat betreft hoeven wij niet hoog van de toren te blazen.

Hoe daar nu naar deze jonge vrouw toe op te reageren. Je hebt er met haar over gesproken. Ze weet je mening. Dat is m.i. momenteel genoeg. Hoe graag we het ook zouden willen, maar we kunnen de verantwoordelijkheid van die jonge vrouw uiteindelijk niet op onze schouders nemen. Wellicht krijg je in de toekomst de gelegenheid er nog eens wat dieper op door te praten. Wel zul je er rekening mee moeten houden, dat genoemde jonge vrouw je wellicht een keer ‘terugpakt’ op een heel ander gebied. Oftewel: Christenen moeten zich oefenen in een voorzichtige levensstijl, die in de eerste plaats goed is voor Gods aangezicht en vervolgens onze naaste geen gelegenheid geven de dienst aan God belachelijk te maken.

Overigens: Bén jij christen? Ik bedoel: Van Christus? Zijn eigendom geworden? Als dat zo -uit genade- mag zijn, dan krijgt onze ‘kritiek’ op de ander ook een andere klank. We oefenen ons in een gunnend leven, zodat anderen heilig jaloers worden op ons leven met de Heere. Vraag daar God met name om, opdat je voor anderen uiteindelijk tot zegen mag zijn.

Ds. G. Herwig